oldmolly

Alla inlägg den 30 januari 2010

Av oldmolly - 30 januari 2010 15:41

 

    

Jag trivs helt enkelt inte utan hund. Vad gör man då, när man tycker om att resa? Hundar kan ju inte rasta sig själva eller ställa fram färskt vatten och mat i skålen(fast jag jobbar på det). Och det är omständigt att ta med dem på fjällvandring upp på Kebnekaise, på bussen till Nordmaling, på flyget till Teneriffa eller i en jeep i Masai Mara. Visst kan man be en vän ibland, vänner är till för att utnyttjas, men det finns gränser.


När vi var nyinflyttade här, såg jag en annons i lokaltidningen, en hund behövde dagmatte. Vi, familjen och jag, hade en tid pratat om fördelar och nackdelar med att ha hund och tyckte att detta var som ett tecken i skyn. Vi beslöt att svara på annonsen. Eftersom jag jobbar natt, är jag hemma dagtid och skulle på så vis vara en idealistisk dagmatte. Dessutom älskar jag att röra på mig och är relativt terränggående, även om jag saknar 4-hjulsdrift. Ett första möte ledde till ett långt och kärt förhållande och jag har nu haft delad vårdnad om Smilla i fyra år.


Smilla (schäfer) har gått från en ung och busig unghund till mogen och flegmatisk dam under vår tid tillsammans. Hon är mycket väluppfostrad, även om hon plötslig kan få infall och bli som valp på nytt. Katterna må förlåta mig, men jag saknar henne, när hon inte är här. Katter är praktiska, om man åker bort ibland (och har kattlucka); men långpromenader är inte deras bästa gren. Som kontrast kan jag meddela att hundar, i alla fall inte stora hundar, är inget vidare att ha som magvärmare.


  


När Smilla var ny, hade hon ett lyte – hon klarade inte av att vara ensam. Lämnade matte henne ensam hemma, så skrek och ylade hon samt rev sönder diverse inredning. Tråkigt för matte, men min lycka, eftersom vi förmodligen inte skulle ha träffats annars. Med tiden lärde sig Smilla att vara ensam – hos mig - men inte hos matte. Men ännu är inte Smilla färdigfostrad. Tiden får utvisa om vi ska lyckas lära henne det också.





Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<<
Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards