oldmolly

Direktlänk till inlägg 31 januari 2010

Motivationshöjande II

Av oldmolly - 31 januari 2010 17:38


Visste ni, att de som snabbast kommer upp ur sängen efter en stor operation, är rökarna? Är då rökare så mycket piggare efter ett stort kirurgiskt ingrepp? De, som ju i övrigt vetenskapligt bevisat, är av sämre hälsomässig kvalité än icke-rökare.


Vi vett att rökare har sämre blodcirkulation, som bland mycket annat leder till sämre sårläkningsförmåga. De har sämre lungkapassitet, eftersom alveolerna (lungblåsorna) faller samman (det som leder till KOL) och även sämre syreupptag till blodet, eftersom monooxiden i röken binder sig vid de röda blodkropparna. Det finns då mindre plats att binda syremolekyler i samma omfattning som hos en icke-rökare ( då bildas förvisso flera röda blodkroppar, vilket kan förleda till att tro, att en rökare är friskare än han faktisk är). Observera, att jag inte nämnde lungcancer – det är så uttjatat. Kort sagt: Rökare har överlag sämre kondition än en icke rökare. Varför är de då snabbare uppe efter en operation? Elementärt! Just för att de röker.


Det började redan på den tiden, då det inreddes särskilda rökrum på avdelningarna, för det fanns, hör och häpna, de som inte tyckte om rök. Rökaren var då tvungen, att kravla sig upp ur sjukhussängen. Men droppslangar, kisspåsar, stora bandage och otympliga gips och rullstolar lyckades de ta sig till rökrummet. Där pressade alla rökare, för de var många, ihop sig i de små utrymmen. Det var för övrigt, så rökigt därinne, att de inte behövde tände en egen cigarett, det var bara att dra ”fattigmansbloss”. Om en icke-rökare vågade stoppa in näsan där, ledde det till en smärre chock. Men icke-rökarna håll sig dessbättre oftast långt borta från rökrummen.


Sen kom de första rönen, om att det var ohälsosamt att röka. Man började nu att flytta ut de som envisades med att förstöra sin hälsa, utanför avdelningarna i fostringssyfte. Nu fick rökarna hålla till på altaner och balkonger, sommar som vinter, och alla blev de ofrivilliga ”friskisar”. Även när det var fimbulvinter, var de beundransvärda rökarna ute i friska luften.


  


Sen bestämdes det, att röka det bör man inte – särskild inte om man är sjuk. Det finns faktisk de som tycker, att rökare inte bör erhålla kostsam vård, när de ändå framhärdar att förstöra sin kropp. Åtminstone, tycker en del, bör de stå längst bak i kön, när de offentliga medel fördelas. Därmed statuerade vårdapparaten exempel. Det var då icke-rökarna, så att säga, fick ”rök” på sin kvarn. De ville helt enkel inte se röken av rökarna. Nu fick man inte alls röka på sjukhusen. Punkt slut! Ut med dem. Så nu fick de hårt prövade rökarna ta sig utanför sjukhusporten. Framför allt när det var kallt, ser man nu de hunsade rökarna krypa ihop intill sjukhusväggen.


Nu hade icke-rökarna blivit sturska, de var numera i majoritet. Rökarna skulle veta sin plats, som andra klassens samhällsmedborgare. Med hänvisning till att röken smög sig in genom dörren och med tanke på, att de som visste bättre (än rökarna), inte ville kliva ut genom dörren i ett moln av rök, förbjöd man samhällets olycksbarn, att vistas nära sjukhuset. Ett påbud om X antal meter från dörren deklamerades.


Så numera får rökarna, för att stilla sina begär, mer motion än icke-rökarna. Ergo: De som är sjuka, rökarna alltså, är tvungna att snabbt bli friska. Hur snabbt beror på hur röksugna de är. Är inte det motivationshöjande, så säg? När jag igår passerade svängdörren in till sjukhuset, fick jag beskåda en kvinna stödd på en rollator tog hon sig de påbjudna metrarna från sjukhuset. Hon var trots den bitande kylan klädd i en tunn sjukhusrock och endast ett par tunna sjukhusstrumpor. Men sig stappalde medförde hon en vidkopplad droppställning. Det kallar jag mod. Visst kan det vara positivt med rökbegär?


Om jag är rökare? Nej, jag slutade långt innan det blev farligt.

 
 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

31 januari 2010 21:55

Hehe, vilken bra, länge efterlängtad antirökproganda. Jag har en svägerska med kol som håller på att röka ihjäl sig, en svåger som tog sitt liv när han fick veta att han hade lungcancer. Själv slutade jag för 30! år sen efter att ha rökt måttligt sen jag var 15 (2 lösa Bill) Fick återfall men slutade efter en akuttransport till Lunds lasarett där jag fick beskedet att jag rökt min sista cigarett, om jag ville leva. Jag hade dessutom astma p.g.a pollenallergi mm. Astman försvann när jag slutade med cigaretter. Nu har jag inga lungproblem men LIDER när rökare framhärdar med sin last och är oemottagliga för självklara argument.
Ett väldigt bra och livsviktigt inlägg! Tack.

http://barasaras.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<<
Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards