oldmolly

Direktlänk till inlägg 26 mars 2010

Jag ska starta ett personligt krig...

Av oldmolly - 26 mars 2010 15:49

   ...mot etiketter och jag skulle gärna utplåna dem fullständigt från jordens yta.


  


Jag blir så trött på alla etiketter som sitter i kläderna. Antingen sitter de i nacken (oftast) eller i sidan. De sticks och irriterar, så man nästan kryper på väggarna. Jag kan ibland knappt vänta tills jag kommer hem för att få av mig kläderna. Jag är stundtals beredd att slita av dem på offentlig plats med risk att åka dit för förargelseväckande beteende. Om tillverkarna nu anser, att de är nödvändiga, för att enfaldiga konsumenter ska förstå hur man tvättar sina klädespersedlar, skulle det vara helt omöjligt att fästa dem med en säkerhetsnål eller en sån där liten plasttråd, som prislappen oftast sitter fast med?


  


Snälla, kan jag inte få slippa dem? Inte kan det vara nödvändigt med tre uppsättningar av olika information om plagget man köpt. Jag tror aldrig jag tittar vad det står på dem i alla fall. De flesta kläder kan tvättas i 40 grader. Är det bomull, så går det oftast bra med 60 grader. Ska det behövas en lång utläggning på tre olika språk, för att jag ska förstå det?


  

Jag undrar vad de koster och hur mycket det koster att sätta dit dem?


Ännu märkligare är sättet de är isydda. Med en söm som är snudd på lika ointaglig som Machu Picchu: Det är ju det näst intill omöjligt att ta bort etiketterna. Och ger man sig på jobbet, så har man i hälften av fallen (miss-)lyckats och tagit hål i kläderna också.


Om etiketter är sydda för att hålla fem livstider, så verkar andra detaljer i kläderna däremot vara engångsartiklar. Knappar och andra behövliga detaljer sitter med en tråd som knappt är värd namnet. Man kan misstänka att knappfabrikanterna har ett finger med i spelet. Knapparna sitter i bästa fall kvar tills man kommer hem från affären.


Samma sak med blixtlås. Delbara blixtlås brukar efter några veckors användning diffa så mycket, att man endast får ihop dem efter en stunds ihärdigt trixande. Om blixtlåset däremot är odelbart, så delar det sig i stället frivilligt. Är det byxblixtlås, så hasar den lilla drag-flärpen ner i tid och otid. Alla kläder med foder verkar vara specialgjorda för att blixtlåset ska kila sig ohjälpligt fast i fodret, särskild de som sitter i klänningar med långa blixtlås i ryggen och i synnerhet, när man är ensam hemma.


Det enda i kläderna som alltid håller och alltid sitter kvar – i alla lägen – är etiketten.

 
 
Ingen bild

Ernst Algren

26 mars 2010 23:04

Håller med, ett elände i byxor, BH-ar, tröjor bak i nacken samt trosor och vissa sjolar där lappen dessutom syns igenom. Lapparna i trosorna är överdrivet stora. Nu har man börgat med några konstiga snören i alla tröjor och t-shirt. När man tar på dem har man hela tiden snöret i aniktet eller fram till, irriterande och ivägen.
Ja, man kan undra över vad det egentligen kostar och hur mycket man inte skulle kunna spara in på att ta bort dem
En säkerhetsnål som nämndes - alldeles utmärkt.
Ernst Algren

 
Monica

Monica

27 mars 2010 18:21

Ja jag kan inte annat än hålla med,ställer upp och krigar;-)
Jo nog är fågelsången vacker alltid, men lite Chris Rea är ju inte dumt det heller;-)

http://ingemix.bloggplatsen.se

 
margus

margus

27 mars 2010 22:17

Tack för kommentarer i min blogg. Har kikat runt här på alla härliga bilder. Du måste ha god tillgång på svan i närheten?
Instämmer om etiketterna, särskilt de som sitter på fel ställen och kliar. Förfärligt. Det FINNS ju bra ställen att sätta dem på UTOM när det gäller underkläder.
Ja, man får fixa och dona bäst själv tills man blir nöjd. Ha det gott.

http://margus.bloggplatsen.se

 
liz, livetpåIrland

liz, livetpåIrland

1 april 2010 22:33

Hej!
jag hittade hit via Skogsfrun på Dal. Jag håller med dig om etiketterna, dem kliar och gör så ont att jag brukar försöka att klippa av dem innan jag ens tar på mig plagget. Jag har en smidig liten grej som heter 'stitch ripper' på engelska, som jag använder för just detta.
Tänk hur rätt det är det du säger, etiketterna varar mycket längre än plagget! och så sys de in ofta med vasst plasttråd... usch...
Jag ska se mig omkring lite i din blogg, fina bilder på fåglar och din hund, återkommer sedan..
liz

http://barazile.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards