oldmolly

Direktlänk till inlägg 31 mars 2010

”Va! Ligger du och sover mitt på blanka eftermiddagen?”

Av oldmolly - 31 mars 2010 20:29

Nattarbete är speciellt. Här får du veta varför.

    

Kvällspersonalen rapporterar till natten. Vi får veta vilka patienter som behöver ett besök under natten.

 

Denna vecka är det mycket jobb, jag arbetar 50 timmar på 6 dagar. Eller nätter egentligen - jag jobbar natt som sjuksköterska.


  

Dags att packa bilen och åka ut på nattens första planerade besök. 

 

”Va skönt”, säger de som inte riktigt begriper, ”då är du ledig hela dagarna och kan göra vad du vill”.


Hmm, ja, det är klart jag kan göra vad jag vill på dagarna, precis som de som jobbar dag, kan göra vad de vill på nätterna. Men det troligaste är väl ändå att man väljer att sova då, eller hur?


  

Vi har fått ett larm per telefon och åker iväg för att hjälpa någon som har det jobbigt. Smärta, andningssvårigheter eller svårt att kissa???

 

Samma oförstående om man väljer att försäkra sig om en god och ostörd sömn genom att stänga av telefonen. ”Men”, säger folk då, ”tänk om något händer?” Tja, det händer nog inte mindre, om jag har telefonen på. Om något riktigt allvarligt händer, som inte kan vänta tills jag vaknar, så får jag nog reda på det ändå.


  

Den här skyllten lägger vi, när vi tvingas parkera "lite på sidan om". Ibland är det bråttom. Någon är svårt sjuk. Tyvärr är det inte alltid skyllten hjälper; vi får då och då parkeringsböter, som vi själva får betala ur egen ficka. Det är dyrt att vara snäll.

 

Ofta får jag invitationer till diverse roliga saker. ” Tyvärr, jag sover då” är jag ibland tvungen att säga. ”Ligger du och sover mitt på dagen?” blir frågan då. ”Ja , jag jobbar ju natt”. ”Jamen,du sover väl inte inte hela dagen?” Tänk efter, hur mycket sover du själv?


Det är inte utan att man blir lite trött på att förklara för folk, att man faktisk har samma sömnbehov som de som jobbar dag. Dessutom blir sömnen sämre dagtid. Det är mera ljud dagtid och eftersom kroppen är anpassad att sova, när det är mörkt. Och följaktligen vara vaken när det är ljust. Man får helt enkelt göra våld på sin kropp,när man jobbar natt. Dagsljuset påverkar kroppen, så att kroppsfunktionerna sätter igång. Exempelvis börjar njurana att jobba, när kroppen utsätts för ljus. Man blir kissnödig och sömnen störs av, att man måste gå på toaletten, en eller flera gånger under sömnperioden. På natten är det tvärtom. Om man äter eller dricker, kan kroppen inte ta hand om det på ett bra sätt, eftersom kroppsfunktionerna har gått ner på sparlåga. Därför är det bra att låta bli att äta på natten och inte dricka mer än absolut nödvändigt nattetid. Nattarbete påverkar överhuvudtaget människan negativt, så det är av stor vikt att sköta kropp och själ, när man frestar på den genom att vända på dygnsrytmen.


  

Ibland måste man gå in i mörka gränder. Tur att man inte är mörkrädd!


Om kroppen vistas i mörker, utsöndrar tallkottskörteln hormonet melatonin (kallas också sömnhormon) och man blir trött. Dagsljus hämmar däremot hormonutsöndringen och man blir pigg. Om man jobbar natt, framför allt vintertid, är det viktigt att se till att vistas i dagsljus en stund varje dag, för att få en dos dagsljus, så att kroppen ska må bra. Det är naturligtvis bra för den som jobbar dag också. Tänk på växterna, som inte kan sköta fotosyntesen utan dagsljus.


Man har sett att kvinnor som jobbar natt, oftare för bröstcancer. Man tror att melatoninet har ett finger med i spelet här, men man vet inte riktigt hur. Nattarbetare är oftare överviktiga. När man är trött, längtar kroppen efter snabb energi och det är lätt att man stoppar i sig snabba kolhydrater då. De som har jobbat natt länge, får oftare en störd sömn, som sitter i även efter att de slutat att jobba.


Nu kanske du frågar dig varför vissa väljer att jobba natt, om det nu är så negativt allting. Det finns fördelar med allt, här är några:


Man är sin egen ”chef”, man fattar egna beslut. Man slipper alla tråkiga möten, allt tjafs om hur jobbet ska göras och av vem. Man beslutar själv hur allt ska göras, ingen annan lägger sig i, bara det blir gjord. Det är helt enkelt ”mindre prat och mer verkstad”. Man kommer närmare sina arbetskamrater, eftersom man är mer beroende av varandra och jobbar så nära. På natten är allting mer intensivt, händer det något, så händer det ordentligt. Å andra sidan – är det lugnt, så ska man passa på att njuta av stillheten och varva ner lite. Man jobbar längre arbetspass (10 timmar/natt) och får därför längre sammanhållen ledighet. Slutligen men inte minst viktigt: Man får bättre betalt tack vare OB-tillägget (i den mån man kan prata om bra betalt inom sjukvården), men andra ord: Mer pengar för mindre jobb.


Tänk på:

Om ingen ville jobba natt, skulle inte vården fungera och inte heller många andra servicefunktioner i samhället. Så snälla, var rädd om oss nattarbetare.





 
 
Monica

Monica

1 april 2010 08:13

Ja att bo i flerfamiljshus och jobba natt var ingen höjdare.Kräver nästan att man bor i villa, skönt att komma hem på morgonen och bara ha koltrasten som lever rövare.
GLAD PÅSK;-)

http://ingemix.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

1 april 2010 20:26

Ja, tack och lov att såna som du finns. Vill bara säga; ORKA!

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

2 april 2010 10:58

Lättstörd som jag är skulle jag aldrig klara att sova på dagarna, däremot har jag haft kvällspass och trivts bra med det. Som du säger man rår sig själv mer och det händer saker. Trist med parkeringsböter, tycker ni skulle ha en skylt från kommunen med särskilt tillstånd.
Många Intressanta inlägg som jag nu läst igenom och reflekterat över. Du är en hejare på att skriva:)
Glad Påsk och ledighet önskar vi på Dal.

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

N123

1 augusti 2010 21:06

Jag jobbar själv natt och trivs med det. Visst finns det nackdelar såsom tex trötthet och orkeslöshet efter ett antal nattpass. Men det positiva överväger det negativa. Bättre betalt, mer ledighet, mer självständigt osv. Jag skulle aldrig mentalt eller fysikst orka jobba 7 - 16 varje dag och endast vara ledig lördag och söndag. Inget ekorrehjul här tack.

/Nattaren

 
oldmolly

oldmolly

3 augusti 2010 19:32

Visst är det så. Många frågar: Hur orkar du jobba natt? Jag brukar alltid säga att jag skulle inte orka jobba dag.

http://oldmolly.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards