oldmolly

Alla inlägg den 26 april 2010

Av oldmolly - 26 april 2010 20:23

  Nu tänker jag ta upp ett känsligt ämne – nämligen döden. Anledningen är, att jag så ofta kommer i kontakt med döden och det väcker en massa tankar inom mig, som förmodligen inte väcks hos de som inte konfronteras med den dagligen. Först när människan drabbas själv – inför hotet om sin egen förestående död eller möjligen någon nära anhörigs, väcks tankarna. I döden är vi trots allt alla ensamma, ingen följer med dit man går. Och vi kan inte förställa oss. Vi bestämmer att vi ska vara si eller så; men när vi kommer dit, när döden är nära inom överskådlig tid, så är det något annat som styr. Vad? Tja, kanske personlighet och livserfarenhet. Men jag tror inte att man är en bättre människa, för att man inte är rädd för döden. Snarare tvärtom. De flesta, som inte har döden nära förestående, säger att de inte är rädda för att dö. Det är lätt att säga, när döden just då är så långt borta. Den är då bara ett fiktivt begrepp, inte ett faktum.


  


Faktum är, anser jag, att alla är rädda för döden. Det är helt enkelt naturens överlevnadstrategi. Om vi inte skulle vara rädda, skulle vi göra idiotiska saker, som att köra i 250km/h utan bilbälte mot trafiken, gå ut i gatan rakt framför bilarna eller simma ut i strömt, iskallt vatten ner för Niagara. Men vi sätter på oss bilbältet, vi tittar innan vi går över gatan, vi sätter på flytvästen och unvikar allt som verkar livsfarligt. Vi vill leva helt enkelt. Släng en självmordsbenägen person i vattnet och hon simmar. Vi har alla en drift att hålla oss vid liv och ett medfött motstånd mot att dö.


Nu finns det ju i och för sig vissa som kör 250km/h. En läkare på mitt jobb kallar dem för Organ-donatorer.

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards