oldmolly

Direktlänk till inlägg 6 juli 2010

Sinnenas trädgård - välkommen!

Av oldmolly - 6 juli 2010 12:25

  I min trädgård strävar jag inte efter perfektionism. Den som vill se den absoluta trädgården, bör leta någon annanstans. Men jag vill, att det alltid ska vara någon växt som blommar, om än nog så liten. Och jag är inte så noga med färgskalor; duger det åt naturen, är det rätt för mig. Däremot är jag noga med att det ska dofta – hela sommaren och helst gott förstås; men även det illaluktande väcker känslor.


Vårens och försommarens dofter är nu historia blott, liljekonvalj, violer, syren och kaprifolen har blommat över, nu är det det grövre artilleriet, som har tagit kontrollen över min näsa.


Nu bjuder jag den som här inträder på ett liten axplock. Synd bara att man inte kan förmedela lukter med en dator; men det är väl bara en tidsfråga det också.


  

Här är Grekisk lövkoja. En oansenlig blomma, men på natten den överlägset starkaste doften. På dagen ser den helt vissen ut, på natten öppnar sig de små blommorna och doftar helt fantastiskt – som kryddiga nejlikor ungefär. Denna bild är tagen på morgonen, då några blommor har slagit ihop sig, men några är fortfarande öppna.


  

 Min Lykkefund, en dansk honungsros som klättrar. Doftar underbart. Jag har faktisk bara haft den ett år - rena barnet!


    

Min Flammentanz, en klätterros. Den har en svagare doft, men kan bli enorm stor, rena ögonfröjden. Än så länge är den bara två år gammal hos mig.


  

  Backnejlika, svag men fin doft.


    

Luktärtor. Jag säger bara: Mmmmmm!


    

Smultronjasmin. Luktar faktisk smultron.

    

En annan Jasmin, doftar mindre, men är dubbel och därför mycket vacker att titta på också.

  

  

Pioner. Underbara att titta på är de också.

    

Klätterhortensia, doftar faktisk, när den är nyutslagen – svagt, men sött.

  

  

  Tidigare trodde jag inte, att jag var en ros-människa, men alla mina rosor bevisar motsatsen. Här finns flera i samma rabatt. Den stora i "rostornet" med ljusa rosor luktar som min salig, för länge sedan hädangångna, mormors handkräm. Den lite mörkare heter Aprikot. De övriga vet jag inte namnet på, det är såna som jag fått i kruka, alltså egentligen tänkt som en krukväxt. De brukar inte trivas innomhus hos mig; men om jag planterar ut dem, växer de, blommar och kommer igen år efter år. Alla doftar ljuvligt. Rosor, som inte har någon doft, är inte välkomna hos mig. De kunde lika gärna vara i plast.


  

Den här rosen heter Rumba, den är först orange, sedan gul. Köpte den mest för namnet, men den luktar gott också.


  

  En liten beskedlig ros, men hela plantan är 2,5 meter hög. Svag doft.

    

Nyponros, en ros man kan sjunka in i med hela näsan.


     Fläderblom. Luktar lite speciellt, men ger underbar saft och det går även att göra god soppa på bären. Lilla mamma gjorde alltid soppa till mig, när jag var förkyld.


  

  Malört. Luktar lite skarpt, men gott. Känd brännvinskrydda. Det här är ett ”barn” till moderplantan, som dog under den kalla vintern.


    

Borstnejlika, luktar gott den också.


    

Smultron luktar ju som Jasminen – gott.


  

Stäppsalvia är vacker, men det är mest bladen som luktar.


    

Och så Lavendeln, som förr användes till att lägga i linneskåpen, för att hålla malen borta.


    

Ser ut som penséer, men på fröpåsen stod det violer. De luktar gott de med, om än inte som violer.


  

  Timjan. Luktar som ärtsoppa, när man gnuggar bladen.


  

Citronmelliss känner de flesta väl igen. Luktar, som namnet antyder, citron. Bladen är vackra på tårtor också.


  

 Krysmynta. Luktar gott den också; men även namnet är vackert. Smaka på ordet ”Krusmynta”. Låter det inte som ett kvinnonamn ? Tänk Pippi Långstrumpa!


  

Dragon. Luktar beanaisesås.


  

Oregano. Luktar pizza.

    

Två olika myntor. Den brokiga heter Äppelmynta och luktar som gröna äpplen. Den gröna heter Eau de Cologne-mynta och luktar som den låter också.

    

Lite Grönmynta till vänster, pepparmynta till höger. Den sistnämnda luktar tandkräm.


  OBS!

De flesta myntor växer med jordstänglar och har en otrolig växtkraft. Därför står en del i rör eller dylikt för att begränsa deras framfart.

    

Spansk körvel. Luktar anis – alltså lakrits.


  

Japansk malört


  

Kommande lukt?

Små lind-skott, som jag hittat under de stora lindarna på kyrkogården. Lind doftar helt underbart, när den blommar. Var uppmärksam - det är strax dags!


Tack för besöket i min trädgård!

Hoppas du fått en känsla för dofterna. Om inte, kom live och titta ock känn!

 
 
Ingen bild

Minstingen

9 juli 2010 10:58

Jag gillar verkligen att komma hem till mammsen på besök för att det är nästan ALLTID något nytt där att se och jag tycker att din trädgård är så mysig att vara i =)

 
Lena

Lena

11 juli 2010 22:44

Härliga trädgårdsbilder. Flera av växterna hör till mina favoriter och blommar gott även här i norrland. Just nu njuter jag av doftschersminen som blommar just runt altanknuten. Mmmmmmm. Ha det så gott!

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

13 juli 2010 23:59

Hur många ha är din trädgård på undrar man osökt efter denna rundvandring;-) Mångt känns igen från den egna men i mindre format. Blåsigt läge är inte allra bästa förutsättning. Men man kan inte få allt och utsikten värderas högt.
Grekisk lövkoja var intressant, den vanliga är nog en växthusväxt, synd för jag gillar doften mycket.

http://barasaras.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards