oldmolly

Alla inlägg den 30 januari 2011

Av oldmolly - 30 januari 2011 10:53

Kom hem i fredags, på förmiddagen, lite fattigare vad det gäller pengar; men mycket rik på upplevelser.

   

Vi landade på Kilimanjaro flygplats sent på kvällen d. 13/1 och sov över på ett hotell i Moshi.


 Mot toppen Dag 1


   

Morgonen därpå kom guiden och hämtade oss och vi åkte bil till Machame Gate. Här släpps bara de in som har behörighet: Bärare, kockar, guider, guide-assistenter. Och så vi turister, som alla bär på en dröm – drömmen om att nå toppen.


Bärarna gör sig klara att bära sina bördor, sin och större delen av vår packning och för det mesta bärs allt på huvudet.   

Första etappen går genom regnskogen, vi är pigga i benen och sugna på att komma framåt.


  

Guiden manar: Pole, pole (ungefär: Ta det lugnt). Man måste gå sakta berättar vår guide Elly, för att ge kroppen en chans till bästa möjliga acklimatisering till höjden. Vi startar på ca. 1500m ö h och ska denna dag gå till 3000m ö h.


Elly manar oss även att dricka mycket, vilket vi som lydiga turister gör – i början. I de goda råd jag har hittat, när jag ”googlat” står att man bör dricka 4-5 liter/dgn. Jag har aldrig varit den som druckit mycket, jag brukar dricka när jag är törstig, that´s it. Inte ens när jag har sprungit marathonlopp, har jag druckit några stora mängder och jag har mått bra då. I enbart vätska från flaska, alltså vatten drack jag inte mer ca. 4 liter på hela veckan uppe på berget. Sen drack vi ju en stor mugg med the både morgon och kväll – och ibland även däremellan, det är ju också vätska, om än lite vätskedrivande i sig. Därtill finns ju en hel del vätska i den tunna, goda morgongröten och i soppan, som serverades som förrätt varje kväll. Även annan mat och frukt innehåller naturligtvis en del vätska.


De två första dygnen gjorde jag som jag blev tillsagt och drack massor med vatten, men fick sedan gå upp tre (3) gånger varje natt för att i mörkret leta upp en skyddande buske. Det gick väl an första natten, då temperaturen fortfarande höll sig över nollstrecket. Men sen, när man knappt fick upp blixtlåset i tältduken p.g.a att det frusit igen, var det mindre roligt att krångla sig ut ur sovsäckens värme. Nåja, så varmt var det förresten inte. Det var på gränsen, att man frös varje natt, trots att man hade massor med kläder på sig. Efter två nätter med ständig kissnödighet, drack jag bara det som min kropp bad om och mådde alldeles utmärkt av det.

      

Köket


Servicen var fantastisk. Kocken lagade mat i ett tält, med endast sitthöjd och på en (1) gaslåga. Det var gröt, smörgås och omelett eller något liknade till frukost. Till lunch gjorde han ett litet paket med juice, frukt och t.ex pannkakor m.m Kvällsmaten bestod samtliga dagar av tre rätter: Soppa, varmrätt och efterrätt, oftast frukt. Soppan (inte pulversoppa), ny sort varje kväll, var delikat. Dessutom lagade han mat till hela resten av ”personalen” också. Och det var fantastiskt gott.

   

 Eftermiddagens regnmoln skingras och alla laddar för första natten i tält

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards