oldmolly

Alla inlägg under januari 2011

Av oldmolly - 5 januari 2011 14:48

  

Här är ett schema över syrehalten Toppen ligger på 5 895m ö h


Det är inte alla som kommer ända upp till toppen 5 895m ö h, endast 60% av de som påbörjer turen lyckas; men jag har lovat mig själv att vara nöjd med att ha försökt. Om jag inte skulle göra ett försök, kommer jag aldrig att veta, om det skulle gå. Jag går efter talesättet: ”Bättre lyss till en sträng som brast, än aldrig spänna en båge”.


Strörsta hotet mot den som försöker komma upp är höjdsjuka. Drabbas man av det, så måste man gå ner så fort som möjligt. Då är det livet som står på spel. Se ett klipp med några som drabbats på:


http://www.youtube.com/watch?v=0u7sSDI778Q&feature=related

eller

http://www.youtube.com/watch?v=tgXrUZl-nc4&feature=related

Av oldmolly - 4 januari 2011 20:54

  Vi lämnar snart kalla Sverige och far iväg till ekvatorn för att fira min födelsedag (fyllde i november). Först till Afrikas tak (Kilimanjaro) och sedan till en riktig söderhavsö, Zanzibar(och alla är givetvis välkomna att delta).


Resan har varit min dröm sen jag var i Kenya (2002) och flög över bergen med Kili vid horisonten. ”Dit ska jag en vacker dag”, tänkte jag då. Nu ska det äntligen bli av.

  

 Ekvatorn - det låter varmt, eller hur? Tji vad man kan bedra sig. Har man otur, kan det på toppen bli neråt 20 minusgrader på natten och därtill snö och blåst. Tur att man redan är van vid sträng vinter. NB: Vi sover i tält.


För aktuella väderutsikter, gå in på:


http://www.yr.no/sted/Tanzania/Annet/Shira_Plateau/ 3 623m ö h


http://www.yr.no/sted/Tanzania/Annet/Kilimanjaro/ 4 915m ö h


Av oldmolly - 3 januari 2011 19:05

  Vad är det för fel på underklädesfabrikanterna egentligen?

   

Jag fick två par fina trosor av maken i julklapp, trosor av den där sorten som kostar 3-siffrigt. Jätteglad var jag – tills jag skulle sätta på mig dem. Maken hade mycket riktigt köpt storlek 38. Jag avskyr, när kläderna sitter för trångt och skaver - får myrkryp i hela kroppen. Så storlek 38 passar mig utmärkt bra, tycker jag.

   

Med de fina, nya underkläderna såg jag ut som en rullskinka. Ni vet, en sån där skinka, som har snöre flera varv runt sig.

  

När jag la upp trosorna ovanpå ett par av mina vanliga byxor i strolek 38, som sitter skönt och som jag trivs i, så fattades det 10 centimeter i sidan gentemot byxorna. Vilket alltså innebär 20 centimeter, eftersom byxan ju ligger dubbel i midjan (se bilden).


Jag skulle vilja se den rumpa som passar i en storlek 38 av denna sort. Den borde väl vara lagom åt mitt 5-åriga barnbarn. Jag fick sedan maken att byta trosorna till en storlek 44. De sitter något trångt! Men jag ville inte be honom byta en gång till.


Vad är tanken med att göra storleken på underkläder så mycket mindre än övriga kläder? Hade fabrikanten tänkt sig att jag skulle trivas i kläder, som skär in i mitt arma kött? Finns det någon som tycker, att det är snyggt att se hur skinnet väller ut över resåren i troskanten? Inte ens de snyggaste kläderna görs ju rättvisa, om man har fel storlek i underkläder under.

   

Och sist men inte minst: Är jag verkligen en storlek 46 eller XXL? Någon?


Av oldmolly - 1 januari 2011 08:36

Det blev en lugn och mycket trevlig nyårsafton. I min ålder blir det oftast så – lungt.

   

Efter en god middag satte vi i gång med detta nyårs traditionella spel. Ett spel med frågor och chansningarna.   

Klart att man ska ha tur också; men utan att nämna några namn, kan jag bara säga: Synd att det inte var riktiga pengar vi spelade om, då hade jag kunnat ta en ännu längre resa, än den jag nu snart ska åka på.

  

Värdparet påklädda för att titta på fyrverkerierna. 

  

Smilla är helt oberörd av smällarna, hon är skottfast som det heter. Hon tog det hela med en klackspark.

  

Eller rättare sagt med en slapp-läpp.



Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards