oldmolly

Alla inlägg under mars 2011

Av oldmolly - 31 mars 2011 20:10

Jag har bott i Sverige i närmare fyrtio år, men det här är den första vintern, som jag har tyckt om. Förmodligen för att jag har börjat att åka skridskor och skidor. Och så snöscooter.

  

Nu då vintern drar sina sista flämtande andetag, passade Kjell och jag på att åka en sista tur på scootern, trots att det var en hel del kala fläckar.       Här åkte Kjell ut på isen och jag klev av. Det såg så läskigt ut med öppet vatten.  

Först var jag rädd och vågade inte sitta på scottern. Kjell åkte själv och jag gick efter, men det blev lite långt att gå, så jag kröp upp till slut - efter en viss övertalning - och överlevde.


 

En rovfågel flög upp. Jag känner bara igen havsörn och fiskgjuse (förmodligen för att jag har bott vid havet i många år). En klok man lärde mig att de flesta rovfåglar man ser i skog och mark är ormvråkar, så vi säger väl att det är en ormvråk.


 

Vid en liten stuga mitt ute i skogen hittade vi vintergäck i blom.


  

Där berget stupar, hade vattenfallet frusit i en lysande formation.


 

Ljuset är fantastiskt ute på isen.


    

Vid bäcken, där Roslagsleden korsar, hade bron rasat. Den som vill över här, får vara bra på att hoppa.


   Lite längre ner längs bäcken hittade vi färska bitspår av bäver.


    Naturligtvis Naturligtvis hade vi med oss lite varmt att dricka och några smörgåsar. Här, i en söderbacke, ser man hur snön har försvunnit nästan helt.


Nu återstår bara att ställa in scootern till nästa vinter.


VARNING!  Glöm inte att det är 1:a april i morgon.

Av oldmolly - 30 mars 2011 18:54

  Eller egentligen åkte jag ju buss.


I helgen var jag på en lite tripp till Nordmaling och hälsade på min ”gamla” väninna Barbro. Med ”gamla” menar jag förstås inte hennes kronologiska ålder, Barbro är evigt ung. Jag menar att vi har känt varandra i snart 40 år. FYRTIO år! När jag skriver detta, inser jag hur länge det faktiskt är.


 

Att hälsa på hos Barbro innebär att man blir hopplöst bortskämt med god mat och dricka. Den lyxiga uppassningen i Nordmaling kompenserar rikligt den sena våren, som råder i Västerbotten – jämförd med Vallentuna i alla fall. Så här års längtar man ju hopplöst efter allt som innebär vår. Nu kunde jag i stället glädja mig åt att Stockholmstrakten trots allt är lite längre framme och i takt med att jag åkte med långfärdsbussen söderut, se hur marken blev mer och mer synlig under det envisa snötäcket.


 

På dagens promenad hittade vi faktisk några förskrämda tussilago, så nu ÄR det vår.

   


Av oldmolly - 24 mars 2011 08:40

  I går kväll var jag på en Kick-off för sjukvårdspersonalen – de som ska ta hand om sjuka och skadade löpare i samband med de stora loppen av typen Stockholm Marathon, Tjejmilen, Stockholm Halvmarathon m.m


    Odenplan Odenplan vid 6-tiden


Vi huserade högst upp (12:de våningen) i Läkarhuset på Odenplan mitt i Stockholm. Det serverades fantastisk god mat, men frågan är väl om inte utsikten slår det mesta, eller vad tycker ni?


    



Av oldmolly - 22 mars 2011 09:38

fågeln efter katten?


 

Härom dagen kastade jag en blick ut över trädgården med all sin snö. Där ser jag en katt komma gående (inte min egen) och efter hoppar en skata, som hela tiden retar katten. Katten gör utfall mot skatan, men fågel hoppar vigt undan.

 

Katten var mäkta irriterad och skatan mäkta road.

Av oldmolly - 18 mars 2011 12:40

  Den fröautomat jag hängt upp till fåglarna har ratats av samtliga under hela vintern. Men den här, som hänger vid Kyrkvikens reservat i norra änden av Vallentunasjön faller tydligen de små liven i smaken. Det måste bero på maten.

   

Det kivades en hel del här.

   

Starkast, eller argast (?) får äta.

   

Som mest fick fyra fåglar plats samtidigt.


  

Sångsvanarna har tittat förbi. Ett av de säkra vårtecknen.

Av oldmolly - 12 mars 2011 19:57

  

Hej! Det är jag som är Smilla och jag har en väldig fin stamtavla.


  

Vilken tur man har ibland! Någon har lagt ur smågodis - bara åt mig.


  

Måste man, så måste man!


  

Kliar dödsskönt på ryggen


  

Längtan.


     

Äntligen någon som vet vad en riktig hund behöver

Av oldmolly - 9 mars 2011 08:44

  Här om natten ( i söndags) vaknade jag 02.30 och kunde inte somna om. När klockan var 05.00 gick jag upp, drack en kopp the. Kl. 05.45 tog jag kameran och gick ut på en promenad. Tog på mig en stor mössa och drog upp kapuschongen för att dölja mitt ansikte. Fånigt nog skämdes jag lite att gå ut så tidigt en söndagsmorgon.


Jag tog vägen över ängarna nedanför Kyrkan och just då jag passerade över Ormstaån, såg jag i det knappa morgonljuset en strömstare sitta på en mindre sten i det strömmande vatten. Strömstaren är inte vilken fågel som helst, det är en ovanlig liten rackare, som kan dyka och simma (med vingarna) under vatten. Jag började ta fram kameran, fick av linsskyddet, tittade i sökaren, upptäckte att det var för mörkt för en vanlig bild och försökte sedan ställa om till blixt. Så mycket fumlande är inte tillåtet, om man ska få en bild på en sällsynt fågel. Jag hann se den fladdra iväg i det skumma ljuset och sen var den borta. Attans också! Jag försökte att åter få syn på den, stod kvar en lång stund och väntade, men icke.


  

  


Så nu får ni inte se någon bild på en strömstare; ni får nöja er med en simpel kaja. Fast den här var väldigt tolerant mot mig, han ville tydligen gärna vara med på bild. Den satt kvar vad jag än hittade för kameravinkel. Man kunde nästan misstänka att den var tam.


  


Senare, när solen gått upp, hittade jag en annan kär fågel. En vacker storskrakshane hade anlänt, vilket faktisk är ett äkta vårtecken. Snart kommer nog flera andra sorter.

Av oldmolly - 5 mars 2011 20:01

  Under den gångna vecka har jag fått rå om mitt äldsta barnbarn. Med lite planering blev det ett RIKTIGT sportlov. Vi har åkt skridskor och simmat, vi har åkt snöscooter och provsuttit på hästarna. Vi har ätit pizza och glass, vi har gräddat pannkakor och gjort banana split.


  

Bästa chauffören


I skogen hittade vi "vattenfall" av is, som man kunde använda, att åka på baken utför. 


  

  

  

Naturlig rushkana i skogen

 

  

Besök hos hästarna


Vem som har haft roligast, mommo eller barnbarn, är svårt att säga.


  

  

Fler "isvattenfall"


Bästa av allt: När barnbarnet blev hämtad av resten av familjen, var hon förmodligen ganska trött och blev arg på mamma. Då sa hon med tårarna rinnande ner för kinderna: ”Jag vill stanna här hos mommo!”

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards