oldmolly

Alla inlägg den 28 juni 2012

Av oldmolly - 28 juni 2012 20:59


För en tid sedan hittade jag en övergiven cykel, när jag var ute med hunden. I ett litet skogsområde mitt i samhället, där bara hundägare och möjligen den som genar till Roslagsbanan går, låg den i det långa gräset, olåst och med en trasig bakskärm. När jag hade gått min runda med voffsingen, passerade jag den åter på vägen hem. Jag tog då med den hem och ställde den på garagenerfarten hemma, där den fick stå tills jag hade tid att lämna den till polisen, tänkte jag.


I måndags ringde jag till polisens lokalkontor och frågade, om jag var tvungen att lämna ner den till dem. Kanske kunde de bara ta ramnummer och så kunde en eventuell ägare hämta den hos mig. Men nej, de ville att jag kom ner med den. Jag tyckte faktiskt, att det var lite besvärligt att passa deras öppettider och dessutom gå ner med cykeln och sedan gå hem igen; men nåväl, jag fick väl masa mig dit.


Jag tillhör den sortens människor som ofta hittar saker, förra året hittade jag bl.a en kamera som jag lämnade till polisen och se – den rätta ägaren fick tillbaka kameran och flera års sparade familjehändelser. Sånt känns bra – att man kan hjälpa någon, så han/hon blir glad.


Alltså tog jag cykeln och gick den kilometerlånga turen till lokalpolisen. Tänkte kanske inte att de skulle berömma mig och rulla ut röda mattan; men att de nästan skulle skälla ut mig, var jag helt oförberedd på. Mannen som tog emot cykeln menade att jag inte skulle ta hand om cyklar som låg slängde, det kunde vara någon som hade ställd den där och senare skulle hämta upp den. Vem ställer ifrån sig sin cykel utan att låsa den? Tänkte även i mitt stilla sinne, att den som kunna tänkas frivilligt uppehålla sig dolt i den lilla skogsgläntan med sly, högt gräs, fästingar och massor av mygg, i så fall måste ha varit en riktigt självplågare.


Nästa gång jag hittar en övergiven cykel, ska jag noga överväga om det är värt en utskällning, för att göra någon annan glad.


Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards