oldmolly

Alla inlägg under november 2012

Av oldmolly - 27 november 2012 09:09

 Så här i november är väl ljuset det som de flesta saknar. Vissa dagar - som idag – verkar ljuset knappt kännbart. I stället tänder jag, som många andra, stearinljus och kryper in i hemmets varma vrå.


Ljus är källan till liv, får vi inte tillräckligt med ljus, mår vi inte bra. Dagsljuset styr många funktioner i kroppen, förmodligen fler än vi vet om. Växterna fungerar med hjälp av ljus via fotosyntesen.


Fotografens bästa vän är ljuset, utan ljus blir det inte heller någon bild. Många fotografer, liksom jag, älskar att experimentera med ljus. Nedan följer några av mina egna alster och favoriter, ett bidarg till fototriss tävling med hjälp av Coolstuff


 


  Dimmig morgonsol som silas genom den glesa skogen


 

Motljus skänker extra skimmer åt ett ljust hår


 

Den skira vintersolens sista strålar färger snön

Av oldmolly - 26 november 2012 17:28


Idag slog jag till och köpte ett makro-objektiv, som jag så länge önskat mig.

   

Jag fyllde år i går och hade det på önskelistan, men måste ha skrivit med för små bokstäver, för ingen hade tydligen uppmärksammat det.


Då får man handla själv. Hittade ett begagnat med garanti på Rajala i Stockholm. Nu jädra ska det makras.

   

Objektivet är även användbart till porträtt. Titta själva (maken får agera fotomodell).

Av oldmolly - 21 november 2012 08:48

  

Maken ringer vid 15.30, när jag just vaknat efter att ha sovit i kapp (jobbar ju natt) 

  • Har du glömt bort festen?

  • Festen?

  • Du är ju hopplös! Vi ska ju på bjudning på Strömmabolaget.

  • Visst ja, du kunde väl ha påmint mig. När ska vi vara där?

  • Vi kan träffas utanför vid 6. 

Ut med hunden, nödvändig uppsnyggning av hygienen och fejset, fram med gångbara kläder och koll på tågtidtabellen. Sen iväg i god tid till Roslagspilen. 

  

Hann till Nybroviken med tid till godo, var där redan 17.50 Fick gå runt korsningen vid Dramaten två gånger, för att hålla mig varm. Maken brukar ju aldrig komma före utsatt tid (som jag alltid gör, trots ideligen försök att komma prick). Hann klappa på Margareta Krook, statyn alltså, som ju står vid Dramaten och värmer allas vinterkalla händer med sin kroppsvärme.


   

 

Prick går jag fram till mottagningstälten intill Strömmabåtarnas kajplats och där står ”lilla gubben” med ett leende (som alltid). Han lämnade sina ytterkläder i garderoben i förrtältet: Inte jag, jag fryser ju så lätt.


 


Mottagningen består av 6 båtar, som ligger förtöjda vid kajen intill varandra och hopkopplade med landgångar till varandra, så att man kan gå obehindrat mellan. På varje båt serveras någon form av mat i små portioner, jag minns spett med fläsk- och nötkött och diverse grönsaker, stekt strömning på hårt bröd, räksoppa (den var suverän) och en del annat. På sista båten var det små goda kakor. På samtliga båtar utskänkes en inte föraktlig mängd vin eller öl, samt i riklig mängd (undrar om det finns någon begränsning där). Det var som vanligt massor med folk och vi fick som vanligt stå mesta tiden.

   

En ståplats i Nybroviken var det.


Desserten


 

 

En titt in en av ångmaskinerna


Innan man anträder första båten får man ett kuponghäfte, som gäller för varje maträtt. I början kontrolleras noga att man lämnar én kupong för varje rätt. På slutet är det ingen som kontrollerar någonting, undrar om personalen också smakar av den rikliga drycken? Nej de verkade faktiskt nyktra.


   

Som kontrast till vårt överflöd, såg man trötta tiggare i Tunnelbanan.



Vid 21.00 var i alla fall maken och jag både mätta och aningen runda under fötterna och gick mot Tunnelbanan.

   

Hem med T-bana och Roslagspilen


Vaknar i dag med en liten huvudvärk, som påminnelse om gårdagen.


Av oldmolly - 18 november 2012 08:16

   

Nu har Kjell blivit inskriven i ASIH (avancerad sjukvår i hemmet). Det innebär att han slipper många jobbiga besök på läkarmottagning och sjukhus. Det är bara att ringa, så kan en sjuksköterska, läkare sjukgymnast eller dyl. komma hem och hjälpa till.


Eftersom jag själv jobbar i ASIH, fast i annat distrikt, vet jag hur värdefullt denna hjälp är. Vi, jag och mina kollegor, brukar ofta bli kallade för änglar. Det är ju inte så att man går runt och fladdrar med vingarna, men det värmer att man blir så uppskattad.


Inte minst känns det tryckt både för Kjell och vi som finns i den närmaste kretsen runt honom, att veta att han är i trygga händer. De närmaste veckorna ska Kjell genomgå en tuff strålbehandling. Får se om han klarar av den hela vägen.

Av oldmolly - 12 november 2012 18:53


   

Det finns så många som fördömer november - den är för mörk och för tråkig. Jag förstår inte vad de menar, jag älskar november.


Om den inte är för kall vill säga. Blir det redan i början av november snö och kyla, tycker jag att vintern kommer allt för tidigt.


Skogen luktar ruttnande löv och man kan gå långa promenader med hunden, under det att man funderar över meningen med livet och döden.


Detta gråa och milda ljus, som aldrig blir riktigt dager, det är så underbart. Det ger ett vemodigt skimmer, som förlåter att man inte har lust att klä sig i sina snyggaste kläder. Man kan lugnt ta något mjukt och bekvämt och klaffsa runt i gummistövlar, utan att behöva skämmas. Man kan tända stearinljus och dricka en kopp te, äta och dricka något gott i goda vänner sällskap.


Dessutom är jag född i november, på gränsen till december (precis som Orup) och då kan man väl inte förbanna denna ljuva månad, eller?


Det är bättre att tända ett ljus, än att förbanna mörkret.

Av oldmolly - 6 november 2012 09:53

 Det är något speciellt med flygplan, de är så stora och mäktiga. Jag kan aldrig sluta att titta efter dem, när de kommer vrålande och flåsande. Här är jag vid en av landningsbanorna nära Arlande


   


De låter som värsta orkanen, om man står alldeles under dem när de kommer in för landning.

   

Och så representerar de något lockande – ett löfte om att man kan resa långt bort till spännande mål.

Av oldmolly - 4 november 2012 19:18

   

Den gångna natten jobbade jag – och som jag fick jobba!

   

Det var dödsfall, smärta, andnöd och ångest. Tror att alla spöken och gastar var utsläppta under Allhelgonanatten för att hemsöka mina patienter.

   

Känner mig lite däven idag, trots 4 timmars sömn under dagen, Sen eftermiddag, strax innan solnedgången gick vi, Kim och jag, en lång promenad för att kontemplera, dis och dimma la sig som bomull runt själen. Ska bli skönt att krypa ner i sängen i kväll och veta att inte telefonen när som helst ringer och jagar mig ut i natten för att stlla människors kval.


Av oldmolly - 3 november 2012 07:58


 

 

På döttrarnas begäran hade vi Spökkväll hos mommo (undertecknad). För att det skulle vara en minnesvärd kväll arrangerade jag spökjakt här i trädgården. När yngsta dottern och en av svärsönerna hörde detta, anmälde de sig genast som skådespelare – träskmonstret och den huvudlösa damen.


 

Här ser vi Rasmus i form av en läskig orm redo för spökjakt


 

 

... och här ser vi Saga beredas av moster till en "Svart ängel"


Jag hängde ut reflexer och lampor med levande ljus i trädgården och tillhandahöll fick- och pannlampor.


  

Här gör sig "Huvudlösa damen" beredd att ta av den aktuella kroppsdelen


 



... och här har vi "Träskmonstert (Magnus)...





Äldsta barnbarnet, Emelie 12 år, fick gå först och tyckte det var jättekul, när träskmonstret smög på henne samt huvudlösa damen som satt och klagade på avsaknad av sin kroppsdel. MEN de mindre barnbarnen, 5 och 7 år, höll på att krypa ur kläderna av skräck. Mommo har djup ånger och lovar att inte släppa ut flera osaliga andar i trädgården de närmaste åren.


Eftersom jag fick inrätta mina insatser på att lugna de små stackarna, blev det inga bilder från själva spökjakten, bara före-och-efter- bilder.


Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards