oldmolly

Alla inlägg den 9 december 2012

Av oldmolly - 9 december 2012 19:30

 

Är det tillåtet att kalla denna bild "Svart som natten" eller...? 


Skönheten ligger ju i betraktarens öga, sägs det. Likadant med fördomar, de tillhör kanske just de som stör sig på dem. Den som tycker att ett ord är fullt, hyser således redan förutfattade meningar av negativ art, mot just det ordet, som de anser vara diskriminerande.


Jag tänker på ordet svart. Om man benämner någon som svart, anses man av somliga tala nedsättande om denne. Men då måste de ju i så fall förknippa ordet svart med något, som är fult. Men om man inte anser att det är fult att vara just svart då? Jag tycker att svart är vackert, även på människohud. Ordet inger mig inga negativa vibbar, som kan tolkas av diskriminerande karaktär.


Om man tycker att det är nedsättande att använda ordet svart om den som har mörk hy, säger det då inte mera om den som fördömer tillmälet, än om den som använder ordet?


Och om vi då ska diskutera begreppet färg. Vad sägs om ordet vit? Det borde ju också uppfattas som diskriminerande; men jag har aldrig hört någon anmärka på det ordet. Svart är fullt, men inte vit. Vari ligger logiken?


Således borda man, relaterad till att ordet svart är fult men inte vit, kunna kalla någon icke-vit. Är det ok då?


Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards