oldmolly

Direktlänk till inlägg 9 december 2012

Fördomar 3

Av oldmolly - 9 december 2012 19:30

 

Är det tillåtet att kalla denna bild "Svart som natten" eller...? 


Skönheten ligger ju i betraktarens öga, sägs det. Likadant med fördomar, de tillhör kanske just de som stör sig på dem. Den som tycker att ett ord är fullt, hyser således redan förutfattade meningar av negativ art, mot just det ordet, som de anser vara diskriminerande.


Jag tänker på ordet svart. Om man benämner någon som svart, anses man av somliga tala nedsättande om denne. Men då måste de ju i så fall förknippa ordet svart med något, som är fult. Men om man inte anser att det är fult att vara just svart då? Jag tycker att svart är vackert, även på människohud. Ordet inger mig inga negativa vibbar, som kan tolkas av diskriminerande karaktär.


Om man tycker att det är nedsättande att använda ordet svart om den som har mörk hy, säger det då inte mera om den som fördömer tillmälet, än om den som använder ordet?


Och om vi då ska diskutera begreppet färg. Vad sägs om ordet vit? Det borde ju också uppfattas som diskriminerande; men jag har aldrig hört någon anmärka på det ordet. Svart är fullt, men inte vit. Vari ligger logiken?


Således borda man, relaterad till att ordet svart är fult men inte vit, kunna kalla någon icke-vit. Är det ok då?


 
 
Carina

Carina

10 december 2012 20:27

Ja det tycker jag och jag brukar själv säga att jag blir nästan svart av vårsolen och inte menar jag att förolämpa mig själv. Jag blir väldigt svart i skinnet och alla som jag känner säger... om jag också kunde bli så lätt brun som du....

http://carri.bloggagratis.se

 
Åke

Åke

11 december 2012 06:08

Svart som natten ja! Klart som korvspad! Det är endast månen och några lampor som anger det vita. Dessa fördommar om svart har nu gått för långt i detta samhälle. Ta bara att pepparkaka har kommit på tapeten, inte gå i luciatåg. Folk måste ha alldeles för lite att göra helt enkelt? Lägg blickarna och orden mot hur världen styrs istället, ta itu med stora problem. Politiker och styrande kan göra hur de vill, vi lägger energi på att hålla reda på hur "bollen" i Sunes pappa uttalas. Och jag är inte rasist!

http://www.nacka144.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards