oldmolly

Direktlänk till inlägg 20 januari 2013

Kyligt elände

Av oldmolly - 20 januari 2013 19:38

   


Ända sen trettondagshelgen har vår bergvärmepump krånglat. Vår bergvärmepump-doktor har varit här och ställt om från bergvärmedrift till eldrift, eftersom det var enda lösningen då. Vilket i dessa dagar, och med ett stort hus, kostar skjortan.


I fredags kom en bergvärmepumpexpert och tittade på liket. Diagnos: Kompressorn är kaputt! Av en tillfällighet, mer än av klokhet har vi en försäkring på pumpen (tack och lov). En ny kompressor skulle annars i runda svängar gå på 30 000kr, allt enligt experten. Kruxet är bara att det inte går att skaffa fram en ny kompressor på stört, vi måste vänta till vecka 6 (i bästa fall).

     

Sedan ovannämnda expert var här och ställde sin diagnos, har elände riktigt tagit fart: Resultat: Vi har svinkallt hemma. I går var det outhärdligt, vi hade bara 14 grader inne, det vill säga i mitten av huset, närmare ytterväggar och fönster var temperaturen runt 12 grader. Plus i alla fall. Vår ordinarie bergvärmepump-doktor säger att pannan inte orkar med, när den bara går på el. Varför händer sånt alltid, när det är som minst lämpligt?

   

Dock har vi en braskamin i källarrummet, där yngsta dottern bodde, innan hon flyttade hemifrån. Vi installerade den där, eftersom vi inte ville att det skulle vara så kallt i hennes rum, källarrum kan ju ändå vara lite ruggiga. Nu tar vi vår tillflykt till detta rum och eldar så mycket vi vågar, utan att starta en skorstensbrand. Det sägs att man ska låte kaminen vila lika länge som man har eldat i den.


Brrrr!



 
 
carina

carina

23 januari 2013 17:26

Hutter... inte alls skoj men vilken tur att ni har en riktigt stor kamin att elda i.

Kram !

http://carri.bloggagratis.se

 
Lena

Lena

24 januari 2013 19:43

Trött, trött, trött på denna kyla! Här kan man knappt gå ut och hunden trycker i hallen innan hon verkligen MÅSTE gå ut. Elda och stå ut!

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

25 januari 2013 06:14

Murphy... det är hans fel... Murphys lag - Lagen om alltings jävlighet!
Inget kul alls - och med tanke på elpriserna så känns det ännu bistrare. Tur ändå att ni hade försäkrat... och att ni har en bra kamin :)
Vi eldar med ved och har bara elvärme på i badrum och så golvvärme i tv-rummet. Köket är lite svalt så här en kylig januarimorgon, bara 13,8 för en timme sedan...
Ha en trevlig helg (trots allt)!
Kram

http://ankistankar.blogspot.se

 
Karin

Karin

25 januari 2013 22:47

Oh, vad kallt! Det låter inte roligt!
Hoppas att det snart ordnar upp sig.
Kram Karin

http://pixelmojan.se

 
Åke

Åke

26 januari 2013 05:29

Tråkigtt! Och det är typsigt att när det händer mitt i denna årstid. Hur många år gick den? Vad har ni för märke? Tur att ni har ytterligare en värmekälla.

http://www.nacka144.se

oldmolly

26 januari 2013 15:11

Märket var Nibe. Kompressorn var 8½ år gammal, lite tidigt att lägga av, tycker jag. Enligt vår värme-expert är bergvärme billig i drift, men skör och dyr i reperation.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards