oldmolly

Direktlänk till inlägg 30 mars 2013

Motion till Riksdagen

Av oldmolly - 30 mars 2013 08:04

 Genom alla tider och olika kulturer har det under tidernas gång varit en tradition, att de snart vuxna pojkarna för att bli ”riktiga män” måste genomgå en manlighetsrit. Genom olika prov på sin psykiska och fysiska styrka, ska alla pojkar med fjunig överläpp utstå diverse kraftmätningar. Detta bör ske inför jämngamla ynglingar, ty ensam skulle ju ingen kunna intyga förövarens stora mod och styrka


Denna kulthandling kan tyckas vara en fläkt från mer obildade och naturnära folkslag i det förgångna. Men kanske behövs denna genomgång in i männens värld fortfarande, eftersom även många av dagens unga spolingar verkar söka någon form av ceremoniellt kraftprov för att bevisa sin styrka. Likt ungtjurarna i Tjuren Ferdinand, springer de runt i natten och letar något att stångas mot.


Återigen har vår brevlåda blivit offer för dessa testosteronstinna pojkarnas sökande efter objekt för kraftmätning och därmed bevisa sin imponerande manlighet. I morse, då jag skulle ta in dagens tidning, låg den på grindstolpen i stället för i brevlådan. Brevlådan var åter igen borta. Senast det hände, var runt Nyår; men det har hänt så många gånger, att jag svårligen kan minnas antalet. Säg vad man vill om grabbarnas styrka, men särskilt variationsrika är de inte. Nyår, påsk, midsommar verkar vara högsäsong för dessa traditionella manlighetsritualer, men man kan även se en klar pik runt vår och försommar, då hormonerna formligen sprudlar i de snart färdigväxta gossarna.


 

Här fanns en brevlåda i går


Förslag

Jag föreslår att man åtminstone på försök, anordnar högtidiga tillfällen, kanske i likhet med forna tiders riddarspel, då varje ungersven medelst kroppslig kraft och själsligt mod, kan få tillfällen att mäta och bevisa sin vitalitet och otyglade slagkraft. Det skulle förmodligen underlätta dessa ynglingars bubblande frustration och samtidigt spara in en massa oskyldiga brevlådor.

 
 
Ingen bild

Corn

30 mars 2013 16:25

Jävla skitungar! Kanske någon form av fälla skulle vara bra: ett rep som leder till en hink vatten som faller ner på de som försöker...

 
Carina

Carina

2 april 2013 10:27

Ja inte är det roligt och vad gör man ? Kanske strömföra brevlådan :/

http://carri.bloggagratis.se

 
Åke

Åke

3 april 2013 07:10

När jag var liten så fick jag lära mig om något som kallas uppfostran... Är sådant omodernt idag...

http://www.nacka144.se

 
skånepågen

skånepågen

6 april 2013 09:14

Inte bara brevlådor sabbas. När vi var i V-tuna i påskas försvann soptunnan. Fann den 300 m bort. Till vilken nytta, kan man undra?

http://aake.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards