oldmolly

Direktlänk till inlägg 10 september 2013

Tänk vad man kan hitta i skogen

Av oldmolly - 10 september 2013 16:13

Här om dagen, vid solnedgången hittade, jag en farbror i 90-årsåldern ute i skogen. Hur han hade lyckats ta sig dit är svårt att förstå, men nu var han i alla fall helt utmattat, Han låg på backen och orkade knappt ropa på hjälp, det var snarare en ljudlig flämtning, som påkallade min uppmärksamhet. När jag frågade hur han hade tagit sig ända dit, svarade han med svag röst: ”Jag kröp!”

Det började att bli kyligt och daggen gjorde marken fuktig, förmodligen hade han inte klarat en natt därute, eftersom temperaturen kröp kraftigt neråt, när det blev mörkt. Han var helt klar, men mycket medtagen. Jag försökte få upp honom, men han orkade inte ens sitta upprätt, utan jag fick försiktigt lägga honom ner i gräset igen och springa efter hjälp. Någon mobiltelefon hade jag inte på mig just då.

Märkligt nog verkade nästan alla vara någon annanstans än hemma, först i det fjärde huset jag knackade på, öppnade en ung kille. Jag förklarade situationen och vi sprang ner i skogen för att undsätta farbrorn. Men trots att den gamla mannen inte var varken stor eller kraftigt byggd, orkade vi inte bära honom. Det är märkligt så tung en slapp, lealös kropp kan vara. Det är vid sådana tillfällen man skulle önska att människan var född med handtag i ryggen.

Som tur var hade grabben en kompis och en I-phone (tänk så ofta jag sagt, att jag inte behöver en sån – en kompis också för den delen). Med förenade krafter lyckades vi bära honom ur skogen, ringa hemtjänst via 112. Han hade en ”larmknapp”, som många som har hemtjänst har (jag är ju liksom i den branschen och visste därför att han hade hemtjänst). Hemtjänsten stod där vid hans bostad och tog emot, när jag körde honom till hans hem.


 

Farbrorns favoritblomma enligt dottern


Och så slutade den historien lyckligt. Nej, förresten, en sak till: Dagen efter ringde en kvinna på min dörr för att överlämna en blomma som tack för, att jag räddade hennes pappa. Hon sa att jag gjort ett hjältedåd. Fast egentligen inte, jag var ju bara på rätt plats i rätt tid.

 
 
Minstingen

Minstingen

10 september 2013 19:29

Min mamma är en hjälte!! =)

http://www.tillindra.blogspot.se

 
Lena

Lena

12 september 2013 22:43

Men vilken tur att du hittade honom! Huvaligen!

Ha det så gott!
Lena

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

 
Karin

Karin

13 september 2013 22:56

Dagens räddare är du definitivt!
Vilka underbara bilder på koltrastungarna!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

 
Åke

Åke

16 september 2013 09:20

Klart det är ett hjältedåd! Fint gjort mot en medmänniska! Fin blomma du fick !

http://www.nacka144.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards