oldmolly

Alla inlägg den 20 september 2013

Av oldmolly - 20 september 2013 21:59

Ett av mitt livs glädjeämnen är förståss just livet. Jag lever nu och det ska vara roligt – eller i alla fall inte tråkigt och händelsefattigt. Det gäller att njuta av livet, så länge man har det. Sen ska jag vara död så väldigt länge och det är nog inte så roligt.


Ett annat glädjeämne är döden. Eller, låt mig förklara: Jag tycker det är så roligt att gå på kyrkogårdar och läsa på gamla gravstenar, ju äldre ju roligare. Förr i tiden var det tydligen vanligt att skriva ut vad man hade sysslat med i livet. Ju präktigare yrke, ju mer anledning att skryta med det. För eftervärlden säger dessa gravstenar så mycket mera än en sten med bara ett namn. Man kan, om man vill och har lite fantasi, ana ett människoöde bakom de gamla stenarna.


Titta nedan, så kanske ni också finner lite roligt i döden:

(De nyare stenarna, har jag försökt att dölja namnen på, eftersom jag inte vill stöta mig med anhöriga)

 

              

                          

De flesta är yrken som skänker heder och inger respekt.


Många av dessa yrken finns inte längre.

                   




Att vara torpare är minsann inget att skämmas för.

 


Lika gott som detta:    

Bättre att äga sin mark kanske.


Den här då:

 

Det här är väl inget yrke. Inte skulle jag stoltsera med att vara en undersåte.


"Kvinnorna tiga i församlingen"

         

Det var inte ovanligt, att kvinnan inte hade ett yrke, i alla fall inte om mannen hade ett välavlönat arbete. En lyxhustru alltså. Eller en kvinna utan annan identitet än någon annans bihang. Välj själv!



Men några kvinnor var stolta, kvinnor som var yrkesmänniskor, även om yrkesvalet säkert var begränsat.:

       

Här står till och med kvinnan före mannen, kanske för att hon dog först.


Bland alla som levt ett långt liv hittar man tyvärr också en del som bara fick ett mycket kort levende.

 

 

Livet är inte rättvist, tro inte det.


Inte alla gravstenar får vara kvar. De flesta slängs, när anhöriga inte längre betalar för gravplatsen. Vanligtvis 25 år om det är ont om plats.


Den här hittade jag idag bland en massa andra stenar, som lagts upp vid stranden på Gotland för att stoppa vågorna. Så kan det också gå för gamla gravstenar.Stenen syns i mitten av högen på bild nr. 2 (den större fyrkantiga)

 

 



På min kommande sten kan jag tänka mig följande:

 

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards