oldmolly

Alla inlägg den 13 februari 2014

Av oldmolly - 13 februari 2014 09:10

   


När ska man gripa in och hjälpa till? När maken inte kan prata tydligt och sluddrar. När människor vi möter inte förstår vad han säger. När de tror att han är dement eller ett lallande fyllo. När ska man då berätta att han har en sjukdom, som heter MSA -P. Ingen vet ändå vad det är.


Ska jag alltid finnas till hands och tolka och översätta eller ska jag ta ett steg bakåt och låta honom och den han talar med själva klara ut begreppen? Problemet är mitt mera än hans, tror jag. När jag läser på Internet om MSA, betonas det hur viktigt det är att anhöriga får stöd och hjälp. Jo, det vore ju trevligt, men av det har vi inte märkt något.


Hitintills har jag försökt att tolka hans svårförstådda tal och släta över. Jag skäms, när han sluddrar och inte kan göra sig, förstådd. Mest skäms jag över, att jag skäms. När jag tar steget, att berätta hur det ligger till, att det beror på en sjukdom, ser de bara besvärade ut och börjar prata om annat. Jag skulle vilja att de frågade mera i stället. Och sen fortsätter att prata med oss. Som det är nu börjar vi bli socialt handikappade. Visst finns det patientföreningar, men inte för MSA, då är vi tvungen att ingå i en annan förening och det känns inte relevant. Jag tror att jag lider mera av detta problem än han gör. Jag skulle behöva någon att prata med som kan, vet och förstår mer än jag; men kanske finns inge sådan att tala med. Sjukdommen är ju så ovanlig.





Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards