oldmolly

Direktlänk till inlägg 13 juli 2014

La Vie en rose

Av oldmolly - 13 juli 2014 19:01

Rosorna är blommornas drottning. Ingen annan blomma inger samma känsla. Att doppa ansiktet i en ros och dra in den underbara doften, känna de sammatslena kronbladen mot ansiktet, är som att omfamnas av paradiset.


 

 

 Schneewittchen


 

New Dawn


I min nya trädgård har jag nu planterat sex rosor: New Down, Bonita, Schneewittchen, Flora Danica, Penny Lane och nu senast köpte jag en Beverly. Alla är än så länge små, de kommer förhoppningsvis att växa sig stora. Några rosor fanns redan här: två röda, en rosa, en gul. Vidare finns en vresros och en enkelblommande nyponros. Ingen av dem vet jag namnet på.


 


Beverly är otroligt vacker - stor som två handflator och har en lätt doft av citrus. Jag hade inte alls tänkt köpa en ros denna gång, men när jag såg denna ljuvlighet, kunde jag inte motstå den.

   

 Berverly


Under vintern byggde jag en mur - det första jag gjorde, som skulle skydda rosorna. Här planterade jag dem i söderläge och i skydd för vinden. Sol det mesta av dagen, kan det bli bättre?

Den första som slog ut var Bonita, tät följd av de andra. Ännu blommor de, men det varma vädret gör tyvärr att de blommar över ganska snabbt.


Här ser ni Bonita


 

Som knopp


 

nyss utslagen


 

fullt utslagen


 

och överblommat.


Fler rosor lär det bli i min trädgård.



 
 
marianne

marianne

13 juli 2014 20:11

Beverly hamnar på att köpa listan, ser helt ljuvlig ut.

Ha det gott.
Kram Marianne

http://www.mapes.bloggagratis.se

 
marianne

marianne

15 juli 2014 19:35

Kommer absolut o ringa dej, om (när)vi kör norrut.Skulle va roligt o ses.Mitt nr.0705459901

Ha det gott.
kram Marianne

http://www.mapes.bloggagratis.se

 
Åke

Åke

15 juli 2014 22:56

Då bor Du i Paradiset! Och Du har ju skapat det också :)

http://nacka144.se

 
Åke

Åke

15 juli 2014 23:37

Jag ber om ursäkt för sent svar: Du frågade om motljus och filter... Det första man ska göra när man köper en ny kamera är att aldrig använda automatiken. Börja med att ta i manuelt läge. Man ska lära sig kamerans funktion. Du ska bestämma hur bilden ska fastna - inte kameraran som ska bestämma. Displayen ska användas, och anteckna/memorera gärna tider, ISO och andra viktiga detaljer som bländare. Du väljer över eller under exponerat. Ett tag ställde jag in min stora kamera på tre bilder vid varje exponering, en över, en neutral och en överexponerad bild, för att lära mig typ. Jag använder ca 1 % av automatiken nu och det är när jag ska ha blixt för det kan jag inte, och de flesta kameror går ned på 1/60 dels sekund då. Nu har jag ett par kameror som cirkulerar på mina bilder... Den du frågade om hade jag haft en liten Canon IXUS 115HS på (köpt på en stor elektronikkedja för 799:-) Och kört i läge: Superintensiv. Ja hur gör jag då när jag inte kan koppla ur auto. Då låser jag på bildscan utanför (ljuset ja som jag vill ha på bilden - inte kameran) DVS. under eller över exponerad. Gäller att kolla så inte skärpan kommer allför fel bara... Du ska alltid vara herre över Din kameran. Jag har den innstäld på att ta bilder hela tiden när jag håller ned avtryckaren och så för jag kameran över motivet. Kameran ska INTE bestämma åt Dig. Testa, testa och testa får du se ;) Lite kan man ju redigera men inte ett dåligt kort ju! Många gånger gillar jag att redigera till HDR, men får -kritik för för det ibland åxå... Rätt var det är dyker det upp en björn eller älg, rådjur osv. Och då gäller skarpt läge. ISO tal får man också testa sig fram på... men kan ju aldrig eller knappast hålla sig under en 125 dels sekund utan stativ eller stöd med långt objektiv. Ljusstyrkan på objektivet sätter ändå gränsen... Titta på bilderna hemma i lugn och ro och studera bländare tid osv, en del fotovisningsprogram får man upp all info på. Memorera och testa på :) Filter har jag helt slutat att använda, de förstör bara bildens kvalite. Kanske är dyrare bättre men tveksam. Sånna här N7 filter och allt vad de heter typ gråa filter har jag lyckats bra med till dimmiga bäckar. Och då gäller det verkligen att kunna kameran uppöver 20 sekunders exponerings tid med stativ givetvis och med rätt ljus till. Och rätt bländare.

http://nacka144.se

 
Karin

Karin

18 juli 2014 19:16

Jag som inte är ett dugg intresserad av fototeknik, blir stum av inlägget ovan. Begriper du allt?
Är glad att ha en en kamera med automatik som fotar till mig.
Ha en fortsatt skön sommar!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

oldmolly

19 juli 2014 17:22

Jo, jag begriper det. Fast jag frågade egentligen om något filter hade använts och där är jag inte riktigt nöjd med svaret.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards