oldmolly

Alla inlägg under augusti 2014

Av oldmolly - 24 augusti 2014 09:37


Jag tycker så mycket om åska. Det är så mäktigt! Kan inte få för mycket av det. Här sitter jag på vår farstubro och njuter.



 

Av oldmolly - 19 augusti 2014 18:32

Under sommaren har en något apart tillställning ägt rum i vårt stenbrott. ”Borderland” kallades det, ”gränslandet mellan dröm och verklighet”. Hmm och tja, man kan ju låtsas att det är en dröm. Verkligheten verkar mera vara som följer: Ett spex med visst hopp om konstnärlighet med inspiration från 60 och 70-talets hippietid i samband med exponering av nudister in spe.  Alexander Bard var visst inblandat på ett hörn, vilket per definition ger tillställningen ett skimmer av besynnerlighet.



 

Så här såg det ut på håll


Allmänheten var förbjuden att beträda området, så endast de föranmälda till detta jippo hade tillträde. Jag hindrades därmed, att kunna ge en nöjaktig ögonvittnesskildring. Endast lokalbefolkningen som bodde i området, tilläts att passera i mån av behov och jag är inte riktigt på det klara med, om jag bodde tillräckligt nära för att räknas dit, eftersom stenbrottet ligger 1,5km från min bostad. Det störde visserligen min morgonpromenad, eftersom jag brukar gå genom stenbrottet, men jag kan stå ut med att bryta mina vanor, om det bara är för en enda vecka.


 

En rundnätt karl i turban med paraprly mitt i den mest heta sommaren. Kanske inte så bekvämt, men vad gör man inte för att verka annorlunda?

 

 

Även bilen har fått en släng av ovanlighet för att passa in. Och inte ska man åka i bilen, om man kan åka ovanpå

 

Man klädde sig till exempel som indiska fakirer. Eller man klädde sig inte alls. Huvudsaken var förmodligen att man inte var vanlig. På så vis blev man vanlig i stenbrottet. Alltså genom att alla försökte avvika från det vanliga, blev det normen. Det ovanliga blev vanligt.


 

Här ser man en av de invigda, som ännu inte har exponerats tillräckligt för att bli vanligt solbrun, men han jobbar tydligen på det

 

 

Ett av de mer spektakulära konstverken (det har numera rasat i den kraftiga vinden som råder) och ligger som en brädhög och skräpar

 

 

En stol har lämnats åt sitt öde

 

 

 

Tystnad råder numera i stenbrottet


Mitt barnbarn (13 år) med kompis kom hem med ett fnitter och berättade med förtjusning: ”Det går några konstiga typer på stranden utan kläder. De badar och så hjular de så man kan se ALLT!” Jaha, då vet man att de är precis så där vanliga mellan benen, som alla andra människor. Så mycket var det med det unika.  Bara vanliga exhibitionister alltså! Hur vanliga som helst!

Av oldmolly - 14 augusti 2014 11:30

     

Om ni bara ska ha en vecka, eller endast en dag, ledigt under sommaren, så åk till Visby under medeltidsveckan. Medeltidsveckan på Gotland avslutar den mest hektiska semesterruschen. Det är, enligt min mening, den utan konkurrens trevligaste evenemangsvecka här på Gotland. Att gå runt i Visby och se minst hälften av alla människor klädda i kläder som inspirerats av medeltiden, är en sällsam upplevelse.


 

Troll var nog inte så ovanliga på medeltiden


 

Första gången jag smalkade kanderade äpplen, men inte sista



   

En del bodde som man gjorde på medeltiden - och innan dess

 

     


Rör man sig i evenemangsområdet, så är man udda om man INTE är klädd i medeltidskläder. Många är väldigt detaljtrogna, ambitiösa och noggranna, när de syr sina medeltidskläder. Men man kan klä sig i vad man tycker är passande. Meningen är att man ska vara inspirerad av medeltiden.


 
Inträdet var ”si så där 20kr”. En vakt stod och påminde om att betala, han hade massor av humor i sin blick. Jag gillar den här finkänsligheten för människors ärlighet. Du fick själv lägga i bössan, ingen kollade hur mycket du la. Den som inte betalade hotades med stupstocken – även det med humor.


 
För första gången bar jag själv mina egensydda kläder och jag kände mig inte alls utklädd, bara bekväm och lagom. Kläderna stängde dessutom ut den värsta värmen, vilket jag inte alls hade räknat med, men definitivt uppskattade. Eftersom jag fotograferar nästan alla bilder till denna blogg själv, så blev det inga bilder på mig själv – inga selfies. Glömde totalt bort det. Jag var så upptagen av att fotografera allting annat. Hur mina kläder ser ut får komma en annan gång.


 
Det fanns massor att fotografera. Och filma. Massor som inte finns någon annanstans. Ta er tid att titta på filmerna, gycklarna är väl värda er uppmärksamhet. Varsågoda, njut!


 
 
 

Av oldmolly - 13 augusti 2014 09:06

Visst är det gulligt med bebisar, men stora barnbarn är roligare. Man kan till exempel gå på ut i naturen, cykla eller leka med dem. Jag hade förmånen att ha äldsta barnbarnet boende här 1½ vecka, det blev en av sommarens mest upplevelserika veckor.


Här kommer ett bildsvep från veckan med Emelie:

 

Den struliga tonåring, som min dotter får tampas med, hade Emelie lämnat hemma hos sin mamma.


 

Bad är sommaren mest populära sysselsättning


Men att gå på upptäcktsfärd med mommo är inte heller så dumt

 

Fåren undrar vad som hänt med människan. Dog hon?


 

Nä, hon rör ju på sig.


 

Emelie är van vid djur.


 

Gravöppning?


 

Kyrkan var öppen, så vi gick in och tittade...


 

Raukar är spännande att klättra i


 

Hästar är gulliga

 

och fika är inte så dumt heller

 

Kompisar är livets salt


 

Jag saknar dig Emelie!





Av oldmolly - 9 augusti 2014 08:40


När man är barn, är det kul att leka. Sen blir man tonåring och måste verka vuxen, då passar det sig inte att leka. När man blir vuxen har man sällan tid att leka. Man jobbar och tar hand om barnen.


Sen blir man – inte gammal (jag är förstås evigt ung) – men väl mogen och då vågar man göra precis som man vill. Man är inte rädd att göra bort sig. Ser det som en rättighet att göra precis vad man har lust till. När man är mogen, vågar man vara barnslig igen.


 

Underbart att man kan leka med sina barn och barnbarn, fast vi är i så olika ålder. Jag har minst lika roligt som de yngre.

Av oldmolly - 6 augusti 2014 09:03

Tittade på några gamla kort jag har i mina gömmor. De äldsta är ungefär hundra år gamla.


Tänk allt som hänt sedan dess. Det fanns inga datorer då, inga mobiler, ingen tv och inte ens en radio. Knappt ens telefon. Kaffebryggare? Penicillin? Diskmaskin? Tunnelbana? Nä, verkligen inte!


De allra flesta av oss minns tiden utan Internet och Iphone. Nu är det inte många som är utan och de som vägrar betraktas som stofiler. Sånt som vi i dagens samhälle tar för givet, var inte ens påtänkt när fler av dessa bilder togs. Vilken utveckling jag och mina föräldrar har varit med om.Nu ska allt vara så effektivt, allt ska gå så snabb. Hänger du med? Om inte så är du snart på efterkälken.


Jösses så gammal jag känner mig nu. Undrar om samma hastighet i utvecklingen kommer att fortsätta?


 

Här är min morfar i tonåren. Spana in stolen och hans allvarliga min. När man skulle fotografera runt förra sekelskiftet, var motivet tvungen att vara helt stilla, annars fick bilden rörelseoskärpa. Då kan man inte stå och le, utan måste behålla samma min och hålla i sig.



 

Här är morfar och mormor i sina krafts dagar.



 

Mamma i finklänning (borde vara tagen i början av 30-talet)



 

Mamma och pappa på bröllopsresa - i ett litet tält.



 

Sen kom jag



 

Mormor och jag i finkläder



 

På stranden i stickat baddräkt, som mamma stickat. Den blev åtskilliga nummer för stor, när den blev blött.



 

Min första cykel. Begagnat och så stor att jag inte kunde sitta på sadeln.



 

Skolfotot. Jag är 13 år gammal.



 

Här är jag och min kompis, Marianne, på väg ut i skogen på vära hästar. Det är jag på den svarta hästen. Mingo hette den. Utan stigbyglar med bara ett täcke på hästryggen red jag som en indian. Ramlade av? Massor! Men jag var helt orädd. Att göra illa sig fanns inte i min värld.



 

Här har jag blivit 18. Jag hade klippt av mig mitt långa hår till en modern pojkfrisyr. Vuxenlivet ska strax börja.





Av oldmolly - 2 augusti 2014 07:36

Jag har alltid varit morgonpigg, ända sedan jag var liten. Har alldrig tyck om att ligga och dra mig. Några kanske tänker: Usch, en sån där odrägligt präktig människa. Men så  är det inte alls, jag kan bara inte sova längre än till ungefär sex. Jag tar hellre en promenad med hunden i den arla morgonstunden, då naturen känns mera rentvättat. Oftast är man ganska ensam därute vid den tiden - i alla fall härute på vischan.


Låt mig bjuda på några fina stunder jag haft tillsammans med hunden. Observera att bilderna inte är tagna vid samma tillfälle, utan är ett sammandrag från flera promenader.


 

En äng med vallmo som nästan känns overklig .


 

Ett hav av blåeld, blårare än havet.


 

En regnbåge åt väster sedd från min farstukvist.


 

Solen kastar sneda strålar i morgondiset.


 

Granarna silar det tidiga solljuset.


 

Gräset vajar fjäderlätt på ett hygga.


 

Träden kastar skuggor på sädesfältet...


 

... plötsligt kommer en flock av hjortar ut på åkern (dessa två bilder är tagen på en morgontur i trakten av Nynäshamn).


 

Tur för dem att de inte är lagliga att skjuta just nu.


 

Spindlarna har haft mycket att göra under natten, näten lyser med dagg i i trådarna.


 

Spindelnäten hänger även i gunnebostängslet.


 

När jag kommer hem, har katten lämnat resterna av en mus i present till mig på farstutrappan.


Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards