oldmolly

Alla inlägg den 10 september 2014

Av oldmolly - 10 september 2014 08:40

 

September är en fin trädgårdsmånad. Det regnar en del och det gör det lämpligt att plantera. Det är också lättare att så ny gräsmatta, man behöver knappt vattna. Regn och morgondagg sköter om vattningen. 


I vintras byggde jag en mur av sten, som jag hittade. På min dagliga promenad plockade jag sten och tog med mig hem.En del sten kom också fram, när jag planterade nya växter. Så småningom blev samlandet till en låg mur, som nu ger lä åt mina känsliga roser.

 Muren, som jag byggde under senvintern, ger skydd åt min rosor.


        

I skydd av muren trivs bl a rosorna Flora Danica och Beverly.


 

På muren har jag ställt krukor och lite pynt


Att bygga en mur kan göras snabbt eller lånsamt. Jag ser byggandet som en terapi och ett motionsmotiverande projekt. Murar är dessutom trevliga att se på och ger lä. Det bildas därmed flera växtzoner i trädgården.


Nu har jag åter satt igång med en mur. Jag tänkte försöka bygga den lite högre denna gång, så den bildar en skyddande vägg för mitt persikoträd, som jag planterade i våras. Här är min nya mur under uppbyggnad. Mitt nyplanterade persikoträd syns framför trädgårdsmöblarna.

 


 

Jag missade att lägga markduk under den förra, vilket ledde till, att en del ogräs leter sig in i rosenrabatten. Åtminstone i början. Jag har inte gjort om misstaget denna gång.


Sten för sten växer min mur så  sakteligen. Men vem har bråttom? Jag måste ju ha något att göra under den kommande vintern också.



Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards