oldmolly

Direktlänk till inlägg 10 september 2014

Trädgårdsprojekt

Av oldmolly - 10 september 2014 08:40

 

September är en fin trädgårdsmånad. Det regnar en del och det gör det lämpligt att plantera. Det är också lättare att så ny gräsmatta, man behöver knappt vattna. Regn och morgondagg sköter om vattningen. 


I vintras byggde jag en mur av sten, som jag hittade. På min dagliga promenad plockade jag sten och tog med mig hem.En del sten kom också fram, när jag planterade nya växter. Så småningom blev samlandet till en låg mur, som nu ger lä åt mina känsliga roser.

 Muren, som jag byggde under senvintern, ger skydd åt min rosor.


        

I skydd av muren trivs bl a rosorna Flora Danica och Beverly.


 

På muren har jag ställt krukor och lite pynt


Att bygga en mur kan göras snabbt eller lånsamt. Jag ser byggandet som en terapi och ett motionsmotiverande projekt. Murar är dessutom trevliga att se på och ger lä. Det bildas därmed flera växtzoner i trädgården.


Nu har jag åter satt igång med en mur. Jag tänkte försöka bygga den lite högre denna gång, så den bildar en skyddande vägg för mitt persikoträd, som jag planterade i våras. Här är min nya mur under uppbyggnad. Mitt nyplanterade persikoträd syns framför trädgårdsmöblarna.

 


 

Jag missade att lägga markduk under den förra, vilket ledde till, att en del ogräs leter sig in i rosenrabatten. Åtminstone i början. Jag har inte gjort om misstaget denna gång.


Sten för sten växer min mur så  sakteligen. Men vem har bråttom? Jag måste ju ha något att göra under den kommande vintern också.



 
 
Ingrid

Ingrid

10 september 2014 15:41

Du måste vara väldigt stark som orkar baxa så stora stenar på plats, men snyggt blir det. Jag har en bekant som har en sommarstuga och runt den har hon gjort jättefina stenmurar. Stenen fick hon tillstånd att ta från nerfallna gamla stentunar längs vägen.
Lycka till med byggandet!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Åke

Åke

10 september 2014 16:53

Så bra att du arbete ;) Och snyggt blir det! Jag kan se ni sitta och njuta till persika trädet så hör i höstsolen då dagen mynnar ut...

http://www.nacka144.se

 
Åke

Åke

10 september 2014 22:10

Den första bilden de fyra ljusen kommer från E4:an, backen ut mot Indalsälvens delta nästan vid flygplatsen, när msn kommer norrifrån. Du vet där du stod med bussen när min kamrat sa att det var nollåttor ute på vägen i halkan ;). Till ljusen där du stod var det nog ca 2 km. Den röda lampan blinkar tillsammans med ett tiotal andra ljus för att hålla koll för flygplanens linje in till flygplatsen. Bild två har jag vridit kameran lite till höger, då finns det ett samhälle som heter Söråker. Det är en fd stor fabrik som tillverkade gullfiber. Nu är det en terminal för lastfartyg och div små rörelser. Jag stod på min altan och njöt i natten ;) Från mig sett är det mot norr. Sundsvall ligger söderut och ditåt ser jag inte...Ställ dig på min sida och sök uppe till höger: Slå tex. 100 meter, ska du få se Sundsvall.

http://www.nacka144.se

 
Åke

Åke

10 september 2014 22:14

Du kan också ställa dig i sökrutan och skriva: Jill, då får de se Sundsvall i mörker ;)

http://www.nacka144.se

 
Karin

Karin

11 september 2014 09:46

Snyggt arbete, du behöver ju inte styrketräna!
Stenmurar passar bra på Gotland! Det finns de som har stenmurar hos oss, men jag tycker inte det passar. Det ska vara i steniga landskap!
Tror aldrig att vi har haft stenmurar i sydvästra delen av Skåne, för här finns ingen material:-))), i varje fall får man leta ett tag. Kommer man norr om Hässleholm, är stengärdesgårdar mycket vanliga. På vår väg till sommarstugan finns enligt ortsbefolkningen en stengärdesgård från 1700-talet, och jag älskar att gå längs med denna.
Oj, det blev ett långt inlägg!
Kramar Karin

http://pixelmojan.se

 
marianne

marianne

13 september 2014 17:18

Vilken duktig "stenarbetare" du är,så vacker mur du gjort,till dina vackra rosor.sKA Bli roligt o följa uppbyggnaden av din nya mur.

Ha det gott på den underbara ön.
Kram Marianne

http://mapes.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards