oldmolly

Alla inlägg den 18 september 2014

Av oldmolly - 18 september 2014 10:34

Låt mig berätta om släkten

Egentligen är det mina barns släkt, eftersom jag bara är ingift i släkten Gräsman. Jag börjar med ett utdrag ur Östen Anderssons bok som jag har köpt:


Här är en av gravstenarna på Gräsö kyrkogård

 


  


Många båtar har funnit sin grav utanför Gräsös kust. Den så kallade Örskärsolyckan är kanske den mest omtalade från den här delen av skärgårdshavet. Olyckan då den spetsgattade skötbåten med två master och sprisegel förliste i hård storm inträffade på juldagen år 1877. Örskärsborna var på väg hem från julottan i Gräsö kyrka. Ombord fanns femton personer. I boken skriver Östen Andersson ingående om händelseförloppet, men också om vad som hände med de föräldralösa barnen. Fyrmästare Eric Alm sitter vid rodret. Många av familjen Gräsman var med. Båten är den största de har, men den är tungt lastad. Kvällen innan var ju vädret så fantastiskt fint, bara en svag bris. En storm blåste upp, båten förliste och alla omkom.

 

Det var de vuxna ovh arbetsdugliga som dog. De gamla och barnen blev kvar.

 

På nyårsdagen 1878 klämtade klockorna i Gräsö kapell. Där begravdes de döda i en gemensam grav. En minnessten med de omkomnas namn finns vid Örskärssund på norra Gräsö.

 

    

Föräldrarna Gräsman som blev kvar, när barnen drunknat

 

 

Här är Edward Gräsman (stilig karl eller hur?), som var son till en av de drunknade. Han kom till ett fosterhem, där han växte upp. Som vuxen tog han anställning på Gotska Sandön som fyrbiträde. Senare blev han fyrmästare vid När, där han arbetade till sin pensionering. Han ligger numera på Närs Kyrkogård tillsammans med hustrun.


Hans son Allan Gräsman fick i sitt andra äktenskap 4 barn varav den ällsta sonen blev min man och far till Cornelia och Tilda Gräsman.


 

Här sitter Matilda Gräsman, barn till en av de omkomna. Hon kallades aldrig annat än Tilda, vilket jag inte hade en aning om, när min dotter Tilda fick sitt namn. Men en lustig tillfällighet är det.


 

Min dotter Tilda Gräsman med sin lilla dotter Nora Gräsman


Den Gräsmanska släkten är numera ganska stor.

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards