oldmolly

Alla inlägg den 14 november 2014

Av oldmolly - 14 november 2014 14:14

 

Jag tycker mycket om att gå i skogen, inte minst så här års. Helst går jag i obanad terräng och på okända stråt. Ibland, när jag tänker ge mig ut i helt nya skogar tar jag med en kompass. Visserligen har jag aldrig gått riktigt vilse, men jag har fått gå långa sträckor för att komma rätt. Om jag har med en kompass, så märker jag att väderstrecken inte alltid är där jag tror de är. Har man gått runt tillräckligt många rotvältor och träsk, så tappar man bort sig lite grann. Inte minst när det är helmulet och jag inte har solen att hjälpa till att orientera mig efter. Ofta kommer jag så långt ut i skogen, så att alla ljud försvinner och jag har inte längre billjuden att ta riktning mot.


   

Än finns det masoor av svamp, framför allt trattisar och gul trumpet, men även gula kantareller.

 

  

 

Plötsligt hör jag grenar som bryts, det låter som ett stort djur. Pulsen ökar genast. Ska jag fly eller stanna? Då kommer jag på att jag har kameran, klart att jag ska försöka få en bild. Ännu ser jag inget, skogen är för tät. Men ljuden rör sig bort från mig och jag missar min pang-bild.

 

Jag går dit där ljuden kom från först, där ser jag spåren efter en stor hjort. Det finns mycket hjortar här. På natten hör jag hur de brölar.




  Jag kommer till en liten bäck som porlar, det låter så mysigt.


Det finns något otroligt lugnande och meditativt i att bara gå och titta och upptäcka. Man hittar gamla stenmurar och stängsel, nästan utplånade stigar, som väcker tankar om de som gick hä förr i tiden. Tänk om man kunde resa i tiden och se hur det var förr.

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards