oldmolly

Direktlänk till inlägg 17 november 2014

Ett smultrontälle

Av oldmolly - 17 november 2014 07:57

 


Det finns ställen på Gotland, som jag är särskilt förtjus i. Ett sådant ställe är Stenkusten. De flesta åker till ”Blå Lagunen”, men den är starkt överreklamerat. Vattnet är svinkallt och stället är överbefolkat sommartid. Numera tar de dessutom betalt för att man ska få parkera där. Som tur är, brukar de flesta turisterna stanna där och inte ge sig ut på den långsträckta, steniga stranden.


Stenkustens förtjänst ligger på ett helt annat plan. Det är storslaget och vackert där. Ljuset går att jämföra med det berömda ljuset på Skagen i Danmark. Jag gillar speciellt ödsligheten och sen markägaren/-ägarna vägrar att underhålla vägen utan bidrag från kommunen (helt förståeligt), är det näst intill omöjligt att köra med bil på vägen där, i alla fall om man inte har en jeep.  

 

På andra sidan av Kappelshamnsviken syns Halls Huk



Denna lördag valde vi att ställa bilen strax norr om Bläse Industrimuseum, där ”vägs ände” tar vid. Här består stranden av sten, sten och åter sten och ljuset är mycket brutalt.
  

Nåja, ljuset… det var inte mycket till ljus denna dag. Eller denna vecka. Ja, egentligen har det väl varit grått och solfattigt hela månaden. Jag är tvungen att sätta kameran på långa exponeringstider, för att de ska bli några bilder.


 

Någon hade lagt de ljusare stenen som en linje från stranden och upp i skogen.


 

Kanske var det Nisse?


   

Ännu vägrar blommorna att ge upp.


 

 

Om man följer stranden norrut kommer man till en hög klint med nedfallna klippblock och grunda grottor som är inmejslade i klinten.


Även om vädret knappast hjälper till att höja stämningen, så är naturen så vacker här, att man blir på gott humör.


 
 
Mia

Mia

17 november 2014 15:50

Helt underbara bilder du visar!

Jag har aldrig varit på Gotland, men måste se till att komma dit någon gång.... Kanske nästa sommar... eller höst... eller vår... ;-)

http://miatankar.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

17 november 2014 16:30

Stranden, stenarna och de vindpinade tallarna får mig att tänka på Ekstakusten, vårt smultronställe!
Kram, Ingrid

http://h

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards