oldmolly

Alla inlägg den 28 november 2014

Av oldmolly - 28 november 2014 06:52

 


De flesta samlar på någonting. Dyra saker som till exempel äkta mattor, antikviteter och veteranbilar. Eller billiga som ölburkar, änglar och fingerborgar. Jag samlar på något extremt billigt nämligen stenar. Och då menar jag inte ädelstenar, även om diamanter lär vara en flickas bästa vänner.


De stenar jag samlar på ska vara vackra och vad som är vackert avgör jag själv. Det hjälper inte att någon annan tycker att den är fin, jag måste själv ha godkänt den. Allra helst ska jag ha hittat den själv, men är det extremt fin eller unik, så kan jag godta den, även om jag inte hittat den själv. Fossiler är av den sorten, som jag gärna plockar med mig. Därför är stränderna här på Gotland ett av mina favo-ställen att leta. Nu är det inte så att jag plockar med mig alla fossiler jag hittar, då skulle jag ha enorma mängder. Nä, de ska vara speciella av sorten med ovannämnda kriterier. Egenligen är det inte tillåten av plocka fossiler, men jag anser att om jag tar dem hem till mig, så stannar de ju på Gotland i alla fall. Och många med mig verkar ha samma moral.


 

Att samla sten kan faktiskt ge många glada skratt. ”Släpper man dig på en strand på morgonen och återkommer för att hämta upp dig framåt kvällen, så går du fortfarande med rumpan i vädret” brukade maken säga. En gång, när jag hade hjälp att flytta, sa en av medhjälparna när han lyfte en igenklistrad kartong med några av mina finaste klenoder: ” Puh va tung, va har du i den, sten?” Ett av mina absoluta finaste fynd ser på pricken ut som ett manligt könsorgan i halvslakt tillstånd, men den vågar jag inte visa, eftersom bilden kanske kan verka stötande och då kan min blogg bli avstångd och det vill jag ju inte.


 

Här om dagen hittade jag en sten, som jag velat hitta under hela mitt stensamlarliv, nämligen en sten med kvartskristaller inuti, såna som jag sett på bild tidigare. Jag vill ju inte gå och slå sönder var enda sten för att hitta en sån, så därför måste kvartsen synas fån början. Nu har jag hittat den. Här är den:

 

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards