oldmolly

Alla inlägg under januari 2015

Av oldmolly - 29 januari 2015 08:57

Får jag presentera - mitt 9:de barnbarn:


 

Så där 3,7 kilo människa, som är lik sin pappa mellan benen, men har mammas näsa ;-)

Av oldmolly - 25 januari 2015 11:41

 

Puss på er också!

Av oldmolly - 23 januari 2015 19:05


 

Ett gott skratt förlänger livet



Av oldmolly - 20 januari 2015 09:01


 

Den robotdammsugare, en Hoover, jag köpte för ett par veckor sen, slutade att fungera förra veckan. Jag kan knappast ha slitit ut den, eftersom den bara gått ungefär var tredje dag. Lika illa var det med instruktions-CD´n – den gick inte att läsa.

Nu får jag fortsätta att dammsuga med min gamla, halvmanuella Electrolux som säkert skulle gå att sälja på Blocket som fornminne. Eller så får jag använda den helmanuella sopkvasten, den sviker mig aldrig.


Av oldmolly - 10 januari 2015 15:41

 

Det stormar ikring oss. Senast var det stormen Svea. Nu lär det vara en ny på G (jag vet inte vad den ska heta) och det utfärdas åter en klass 2-varning. Tidigare klass 2-varningar har hela tiden nedgraderats när de väl kommit hit, så nu bryr man sig inte längre. Det blir lite ”Peter och vargen” av det hela.

Av oldmolly - 4 januari 2015 10:26

Jo jag undrar...


Hur många går i kyrkan nu för tiden? I den svenska kyrkan alltså? Det finns ju en massa olika religiösa samfund. Dels de som har brutit sig ut från den svenska kyrkan, men ändå har samma kristna grundtro. Dels de nya religioner, som invandrare från andra länder har tagit med sig hit. Och det är väl som den svenska kyrkan – en del är aktiva medlemmar där, en del är passiva.


 

Men nu undrar jag hur många som aktivt deltar i gudstjänsten i den vanliga svenska kyrkan? Jag skulle kunna gå dit och ta reda på det, men jag har gått ur kyrkan, eftersom jag inte har någon religiös tro. Skulle kännas fel att vara medlem i något som jag inte tror på. Många är det nog mer av vana och de bryr sig inte på riktigt. En del säger att de tror, men går ändå inte dit i någon större utsträckning. Som de som går i kyrkan i samband med dop, begravning eller bröllop och möjligen vid jul. Det är inte dem jag menar. Jag menar de som går dit för att höra predikan, sjunga psalmer och kanske till och med ta nattvarden. De som lever efter en aktiv religiös tro? Finns såna nu för tiden eller står kyrkorna mest tomma?

Någon som har koll?

Av oldmolly - 1 januari 2015 08:35


Jag har ju valt att jobba som timvikarie i hemsjukvården och då får man inga kläder av arbetsgivaren. Jag använder den väst och den jacka, som jag fick av min förra arbetsgivare. De är ändamålsenliga och har många fickor. Tyvärr måste jag tvätta dem själva. Men det är tur också, för då försvinner de inte i den allmänna tvätthanteringen. Varje gång jag ska tvätta kläderna, måste jag tömma fickorna och det tar en stund. Det är mycket man måste ha med sig – sånt kan vara bra att ha och sånt som jag måste ha.


Därtill har jag också med mig min plånbok med körkortet, som ju måste vara med när jag kör bil runt till patienterna. Dessutom har jag en liten väska med läkemedel, sprutor, kanyler m.m och en stor ryggsäck med diverse bandage, stetoskop, blodtrycksmanschett, blodsockermätare, urinkatetrar, olika dokument och vätskor, kompresser, handsprit och mycket annat. Naturligtvis har jag också alltid en telefon på mig. Det är inte nådigt vad jag släpar runt på varje arbetspass.

Jag roade mig med att lägga upp allt jag hade i fickorna på ett bord. Sen har jag ju också en egen mobil i fickan, jag ringer inte privatsamtal på min tjänstetelefon. Här ser ni vad jag bär omkring med i mina fickor, när jag arbetar.


 

Här ser ni väst och jacka. Jackan består av ett skal och en värmande innerjackan att ha på vintern. Vidare finns:

En lista med generella läkemedel och diverse koder till läkemedelsskåp och dörrar

Två pennor - en att slarva bort och en att skriva med

En påse med hundgodis att muta eventuella hundar hos patienterna

Två hundbajspåsar (har blivit kvar efter hundpromenad med den egna hunden)

En droppsticka

Ett litet fodral med en andningsmask för eventuella HLR-manövrar

Diverse broscher - en som jag fått av Karolinska Institutet efter att jag höll i en föreläsning om sjuksköterskans arbete

En sprittsudd

En liten ficklampa för att konstatera dödsfall (lysa i pupillerna)

En rulle med kirurgtejp

En peang (ffa för att skruva loss 3-vägskranar som fastnat)

Ett tomt godispapper (vill inte slänga skräp på gatan)

En grön rosett (som symboliserar ngn cancer. Jag har den för att hitta min jacka bland alla andra svarta jackor)

Id- och-nyckelkort

Namnskylt

En liten tub med handsprit

Lypsyl

"Kloka Listan" - en liten läkemedelslista

Blåa skoskydd (för att skydda golvet från mina smutsiga skor och ibland för att skydda mina strumpor)

Plastförkläde för smutsiga arbeten

Handskar

Vidare brukar jag även ha min egen bilnyckel samt bilnyckeln till den tjänstebilen jag kör

  


Som slutsats kan jag tillägga: Det en sjuksköterska inte har i fickorna, det är inte värt att ha.

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards