oldmolly

Direktlänk till inlägg 25 april 2015

Ett litet kryp

Av oldmolly - 25 april 2015 06:47

På våren kommer den fram – Körkmacken.


 

Vad är nu det, undrar ni. Jo det är en liten skalbagge, riddarskinnbagge heter den på ”svenska”. Körkmack på Gotländska. Storleken kompenseras av antalet.


 

Massor tittar fram och sitter i solen för at värma sig.


Körk heter kyrka på gotländska . Folk som talar gutamål säger för övrigt inte 'tjyrkan' utan 'körko' (två hårda k), och så bör också ordet 'körkmack' uttalas. Körk för att den brukar uppträda i massor på väggar som ligger soligt t ex på en kyrkvägg. Mack för att det är så man kallar allt smått kryp här.

 
 
Ingrid

Ingrid

26 april 2015 16:51

Tilläggas kan att körkmacken är Gotlands landskapsinsekt! Den är väldigt vacker tycker jag, men som vanligt blir det lite äckligt med insekter i såna där stora mängder.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

oldmolly

26 april 2015 17:40

Jo, stora mängder är lite scary, fast den är ju snäll. Den gör ingen skada vad jag vet. Och inte bits den heller.

 
MiaMIaMIa

MiaMIaMIa

27 april 2015 03:22

Gud så fina bilder som du har på din blogg. Skulle vilja gärna har dom. Får man det?


Kika gärna in och läs min blogg vetja!

miamiamia.bloggplatsen.se

Vi är en familj som är inne på tredje tävlingsåret. Vi startade med sporten hösten 2012. Vi har 6 hundar som vi träna och tävla i barmark tillsammans hittills.

Är en familj med ett stort hundintresse. Vårt liv kretsar kring våra 6 hundar. Vi tycker att det är en rolig sport att hålla på med på fritiden. Det gyna hälsa m.m

Hundintressen har jag haft sedan jag var barn. Det är det jag älska att göra på fritiden. Hundarna förgyller min vardag. Som kretsar en hel del kring våra hundar.

Jag är född – 1970. Lever med min man och våra två barn och våra 6 hundarna. Hundarna är vårt liv. Utan dessa underbara varelser vore inte livet ett liv.

Min bror kom in på ett bananskal ler. Det tycker vi att det är roligt. Så han har ett intresse tillsammans med oss.

Vi har en stuga uppe i Sälen som vi bruka tillbringa mycker tid. Både sommar och vinter, På vinter kör vi mycker med hundar med släde så mycker vi kan då. På sommaren kör vi mycker kickback och cykel m.m

Mitt andra intresse är ridsport. Jag rider två gånger i veckan. Jag tävlar i hoppning och dressyr m.m Är nöjd med mina palcerningar. Har ridet sedan jag var barn. Kommer fortfarande att rida och tävla om hälsa tillåter detta.

På min fritid så håller jag på för det mesta med våra hundarna och hästarna.

Jag har en sysselsättning genom kommunens psykatrin är där mindre halv tid.
Det passa mig utmärkt att har det så.
Så jag har fullt upp ändå m.m

Sedan är det min familj som jag tillbringa mycker tid med tillsammans också.

Har det till godo!

Läs min blogg vetja !

miamiamia.bloggplatsen.se

Jag skriver om våra tävlingar med våra hundar, om allt m.m

Skriv vad ni tycker m.m Jag tåler för det mesta !

Vad tycker ni om detta inlägg som jag har skrivet ?

Vad vill ni att jag ska skriva om m.m.?

/ Mia.

E-mail: mia2@home.se

Mobil:

http://miamiamia.bloggplatsen.se

 
marianne

marianne

2 maj 2015 22:25

En vacker insekt,såg den första gången på Stora Karlsö.

Kommer o höra av mej,när vi kommer till ön,så vi kan ses.

Kram Marianne

http://:mapes.bloggagratis.se

oldmolly

3 maj 2015 07:46

Det ser jag fram emot :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards