oldmolly

Alla inlägg under juni 2015

Av oldmolly - 18 juni 2015 08:30

 

Fia (den röda) och Zarra (den bruna) samt Anne-May (den blonda).


 

Hos Anne-May brukar jag få rida ibland, något som jag tycker är jättekul.


 

Med på turerna var förr Kim (den ludna), men han får nu, under värsta djurbebis-boomen, stanna i stallet medan vi roar oss.  


   

Anne-May brukar stretcha hästarna efter ridningen. Det gjorde man aldrig förr på den tiden jag lärde mig att rida; men det är förstås närapå 100 år sedan. Men roligt ser det ut eller hur?

Av oldmolly - 7 juni 2015 09:04

- det har väl alla, som har begåvats med barnbarn. Jag är rik, jag har till dags datum 9 stycken. Kanske blir det fler?

Naturligtvis är de några av mina favoritobjekt, när kameran kommer fram.


 

Här är 3-åriga Noelia på gott humör. Hon kom till mig tidigt på morgonen, där jag låg och sov i soffan. Håret stod på ände och solen sken genom fönstret. Jag frågade om jag fick fotografera henne och hon samarbetade välvilligt som fotomodell.

Av oldmolly - 1 juni 2015 10:20


Trädgården tar det mesta av min lediga tid. Jag arbetar inte i trädgården, jag njuter. Vilket i och för sig nästan är samma sak. Vädret har varit så skönt här på Gotland senaste tiden, men idag regnar det. Då kanske jag hinner blogga lite som omväxling.


 

Körsbärsträdet ger bara sura bär, men det är så vackert. Så då får det vara kvar.

(Bilden är förstås lite ”shoppat”)


 

Körsbärsträdet i bakgrunden.


 

Min plats vid dammen.


 

Luktolvonen har spridd sin väldoft, men nu är de tyvärr över för den här gången.


 

Perukbusken knoppas.


 

En lastpall blev över efter markstenen i växthuset. Här kommer mitt bidrag till alla lastpallsförslag som finns på Internet.


  

Jag har alltid önskat mig en blodbok, men de är så dyra. På min nya tomt stod en - helt felplacerad. Den växte in i flaggstången, så ingen flagga kunde vaja på stången. Den skulle dessutom växa upp och ta all sol från min underbara framsida. Vad göra? Jag kapade den. Förra året såg den hemsk ut, som ett kastrerat fullblodsarab. Förra ägaren var här och kommenterade nidingsdådet med illa dold harm: ”Jag fick den till min 50-årsdag”.

 

Men se så fin den blivit nu Bättre så här, än att helt såga ner den, tycker jag. Och i flaggstången hänger en vimpel och vajar i full frihet.


 

Penséer har självsådd sig i gräsmattan.


 

Jag håller på att lägga vita sten i detta hörn. Det växer sakta. Ibland hittar jag en platt vit sten, som jag tar med mig hem. Och då kan den hamna här.


Där jag bodde förut (Vallentuna) köpte jag ett blåregn – jag älskar blåregn – och satte det i växthuset för att det skulle trivas. Där stod det några år och tjurade. En vacker dag tröttnade jag på att det aldrig blommade, jag grävde upp det och förvisade det till trädgården. Sen köpte jag ett nytt och satte i växthuset; men inte heller det ville blomma. När jag året därpå (förra året) flyttade till Gotland, grävde jag upp det senaste och tog med mig. Innerst inne hoppades jag nog att det kanske skulle vilja blomma i den nya miljön - i en avlägsen framtid. 


I våras upptäckte jag knopparna. Vilken lycka!

     

Bilderna ovan är från april.


Så här ser det ut nu:

   

Blåregnet blommar där det står vid entrén. Varje gång jag passerar känner jag den söta, nästan lite kvalmiga, men åh så efterlängtade doften av blommorna. Äntligen!


   

Jag kan tillbringa hela dagan härute. Är det fint väder, så är jag inte inne. Inne tillhör vintern - om ens då. I en trädgård finns alltid något att göra.







  

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards