oldmolly

Direktlänk till inlägg 1 juni 2015

I min lilla, lilla värld av blommor

Av oldmolly - 1 juni 2015 10:20


Trädgården tar det mesta av min lediga tid. Jag arbetar inte i trädgården, jag njuter. Vilket i och för sig nästan är samma sak. Vädret har varit så skönt här på Gotland senaste tiden, men idag regnar det. Då kanske jag hinner blogga lite som omväxling.


 

Körsbärsträdet ger bara sura bär, men det är så vackert. Så då får det vara kvar.

(Bilden är förstås lite ”shoppat”)


 

Körsbärsträdet i bakgrunden.


 

Min plats vid dammen.


 

Luktolvonen har spridd sin väldoft, men nu är de tyvärr över för den här gången.


 

Perukbusken knoppas.


 

En lastpall blev över efter markstenen i växthuset. Här kommer mitt bidrag till alla lastpallsförslag som finns på Internet.


  

Jag har alltid önskat mig en blodbok, men de är så dyra. På min nya tomt stod en - helt felplacerad. Den växte in i flaggstången, så ingen flagga kunde vaja på stången. Den skulle dessutom växa upp och ta all sol från min underbara framsida. Vad göra? Jag kapade den. Förra året såg den hemsk ut, som ett kastrerat fullblodsarab. Förra ägaren var här och kommenterade nidingsdådet med illa dold harm: ”Jag fick den till min 50-årsdag”.

 

Men se så fin den blivit nu Bättre så här, än att helt såga ner den, tycker jag. Och i flaggstången hänger en vimpel och vajar i full frihet.


 

Penséer har självsådd sig i gräsmattan.


 

Jag håller på att lägga vita sten i detta hörn. Det växer sakta. Ibland hittar jag en platt vit sten, som jag tar med mig hem. Och då kan den hamna här.


Där jag bodde förut (Vallentuna) köpte jag ett blåregn – jag älskar blåregn – och satte det i växthuset för att det skulle trivas. Där stod det några år och tjurade. En vacker dag tröttnade jag på att det aldrig blommade, jag grävde upp det och förvisade det till trädgården. Sen köpte jag ett nytt och satte i växthuset; men inte heller det ville blomma. När jag året därpå (förra året) flyttade till Gotland, grävde jag upp det senaste och tog med mig. Innerst inne hoppades jag nog att det kanske skulle vilja blomma i den nya miljön - i en avlägsen framtid. 


I våras upptäckte jag knopparna. Vilken lycka!

     

Bilderna ovan är från april.


Så här ser det ut nu:

   

Blåregnet blommar där det står vid entrén. Varje gång jag passerar känner jag den söta, nästan lite kvalmiga, men åh så efterlängtade doften av blommorna. Äntligen!


   

Jag kan tillbringa hela dagan härute. Är det fint väder, så är jag inte inne. Inne tillhör vintern - om ens då. I en trädgård finns alltid något att göra.







  

 
 
Agneta

Agneta

1 juni 2015 17:40

Ooooh så vackert!! Önskar att jag kunde känna doften hela vägen hit....

http://www.boompaneta.blogspot.com

oldmolly

2 juni 2015 22:12

De kan ju göra apparater, som kan avbilda och spela inljud. De kanske snart kommer på en apparat som kan förmedla dofter också.

 
Karin

Karin

4 juni 2015 16:49

Nu har jag lärt mig ett nytt ord! Att shoppa, men i en annan betydelse som bara få vet! Roligt om man som "gammal" kan komma med något nytt!
Alnarps slott, som ligger en bit från Malmö, är numera lantbrukshögskola, (Carl Philip gick där) och där växer också en underbar gammal blåregn. Så kul att din blommar!
Din blodbok tycker jag är fin, och kompremissen var ju bra!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

 
marianne

marianne

14 juni 2015 19:39

Underbara bilder från din trädgård,där vid dammen skulle jag oxå älska o sitta o gunga.Har oxå satt ett Blåregn ,som jag hoppas få se blomma.
Nu har vi anlänt till ön,så jag hoppas att jag får se din trädgård i verkligheten.
Ha det gott
Kramiz Marianne

http://:mapes.bloggagratis.se

oldmolly

17 juni 2015 16:41

Du är välkommen

 
Ingen bild

Bosse Lidén

8 augusti 2015 09:40

Vilken fin trädgård du verkar ha. Dessutom bor du på min favoritö i Sverige.
m v h Bosse Bloggvandrare

oldmolly

28 augusti 2015 08:53

Kul! Och var hittar man dig till vardags?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Skapa flashcards