oldmolly

Direktlänk till inlägg 6 december 2010

Ska man ha medkänsla?

Av oldmolly - 6 december 2010 18:19

    

  

Tiggare finns lite här och där, i olika länder. Här ser vi dem ofta i Stockholms tunnelbana. Många lär vara ligor som drivs av ledare, som lockar ungdomar hit ifrån länder i de fattigare delarna av Europa. I Wikipedia står följande: Tiggeri kallas, det när en eller flera personer med hjälp av ord eller till exempel kroppshållning ber om monetärt eller annat bidrag från en främling.


De flesta reagerar nog med att tycka synd om dem. Samtidigt får man en känsla av att vara lurad. Är det verkligen så synd om dem, som de vill få oss att tro? De senaste veckorna har en man stått i tunnelbanan med en skyllt: ”Jag är hungrig”. Undrar hur han skulle reagera, om människorna la mat i stället för pengar i hans lilla Tiggarmugg?


En del delar ut små papperslappar med en hjärtknipande historia om tio faderslösa barn och en gammal, blind mamma sjuk i cancer. Andra sträcker fram en ros, som man tror att de vill ge; men sedan vill de ha betalt för den och man känner sig nästan som om man har försökt lura dem, fast man själv blivit lurad.

   

  

  

Handikapp exploateras med stor tydlighet


Deras taktik är att få folk att tycka synd om dem. Ofta försöker de att tydligt exploatera sitt elände. De visar fram en amputerad benstump eller något annat kroppsligt lyte. En del, oftast kvinnor, sitter med ett litet barn i knät för att det ska se riktigt eländigt ut. Ibland är ”barnet” för länge sedan över den ålder de sitter i knät. Jag har sett en mamma, om det nu var barnets mamma (?), smeta smuts i barnets ansikte för att väcka tycka-synd-om- känslor hos förbipasserande. Vilken syn på omvärlden får ett sådan barn?

   

  

Samma barn, olika vuxna (bilden tagit olika dagar). Nog är den här flickan för stor att sitta i knät.

 

  

Jag tror att en del lånar barn av andra för att locla fram medkänsla.

 

När jag träffat på dem tillräckligt ofta blir jag faktisk mera irriterad än beklämd. Ska man visa fram en missbildat kroppsdel för att tjäna pengar på det. Är en sjukdom eller ett handikapp deras inkomstkälla? En så kallad sjukdomsvinst! Nej, jag tycker inte om sättet att spela på andras känslor.

  

Den här mannen låter uri-bagen hänga framme för att den ska synas. Uri-bag är en påse som (oftast) är kopplad till en urinkateter. Om den här var äkta, vet jag inte.

 

OBS För att inte väcka uppmärksamhet, har jag tagit bilderna i smyg med kameran hängande på magen. Därav den dåliga kvaliteten i vissa. Bilderna är ej tagna i Sverige

 
 
Mita

Mita

6 december 2010 21:45

Jag tror man får följa sitt hjärta och om man n skänker en slant till en icke behövande, vad gör det!

http://rocotopeppers.blogspot.com

 
Monica

Monica

7 december 2010 14:37

Du har helt rätt, skulle fler resonera så vore det inte så poppis att åka till Sverige och tigga.

http://ingemix.bloggplatsen.se

 
skånepågen

skånepågen

7 december 2010 21:22

Det här är en liten marig nöt.
Om vi håller oss till Sverige och Svenskar. Allt fler människor har det svårt i vårt land. Men det är inte samma sak som tiggeri.
Jag ska inte lägga någon politisk åsikt i detta. Men, problemet växer i hela Europa.

http://aake.bloggagratis.se

oldmolly

8 december 2010 10:52

Fast jag anser, att det är viktigt att man tar ställning eller åtminstone analyserar problemet för att kunna komma tillrätta med det. Det är inte värdigt för de som tiggar och inte trevligt för de som utsätts för det. Om man har det svårt, så är det en dålig lösning att tigga. Du som är politiker - kom igen nu!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av oldmolly - 10 september 2015 08:00

Jag går en promenad varje dag, oftast blir det ner till viken och runt denne. Men så finns det dagar, då jag vill gå på ett annat ställe. Ett ställe som jag tycker särskilt mycket om och som jag inte går på varje dag. Därför tog jag bilen och åkte en...

Av oldmolly - 1 september 2015 11:30

Att slösa bort en dag på stranden är inte helt fel.     Jag har fått låna en liten båt med aktersnurra under sommaren. Underbart! i bakgrunden syns St Olofsholm och längst bort Cementen i Slite.     Åkte ut med äldsta barnbarnet och hen...

Av oldmolly - 28 augusti 2015 08:53

Jag har haft semester från denna blogg under sommaren. Det fina vädret och trädgården har främst fått min uppmärksamhet.   Men sen måste jag erkänna att jag har fått en ny favorit. Instagram har stulit både tid och intresse. Det är ju så enkelt a...

Av oldmolly - 25 juli 2015 08:07


Sommar på Gotland betyder massor av besök av vänner och släkt. Det finns ingen tid att sitta ner och blogga.     Här är Cornelia med sambo och minsta dottern. Cornelia är min näst yngsta. Besök från fastlandet är alltid välkommet. Livet känns ...

Av oldmolly - 6 juli 2015 09:53


Här ser ni två av männen i mitt liv – min son och sonson.     Det finns flera ;-) ...

Presentation


Titta även in på http;//kimsdogblogg.bloggplatsen.se

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Välkommen


Ovido - Quiz & Flashcards